Test: Bedste Mercedes lige nu

Firmaet har ramt plet med C-klassen. Den er gået fra kedsommelig til fræk og lækker

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

TYSKLAND:Fra intetsigende og lettere kedsommelig til det stik modsatte.

Sådan er det gået for Mercedes-Benz C-Klasse, som tidligere var en lidt selvudslettende bil, skrabet og dyr i forhold til konkurrenterne.

Men så kom den nye C-klasse og som ved et trylleslag var alting forandret. Her var pludselig en bil med frækt design, lækker undervogn og et interiør, der oser af klasse og moderne formgivning med respekt for det særpræg, som en Mercedes har i forhold til rivalerne fra Audi og BMW.

Tidligere var C-klassen som basis totalt lænset for det udstyr, som man med rette kunne forvente af en bil med stjerne på fronten. Sådan er det ikke længere, men en C-Klasse stationcar skal næsten altid fyldes op med noget ekstra udstyr, for ellers bliver den alligevel for mager, selv om regnsensor, 2-zone klima, sædevarme og elbetjent bagklap trods alt nu er med i prisen.

En bil i denne klasse skal for eksempel have automatgear, efter min mening, og Mercedes’ 7-trins udgave koblet til testbilens 2,0-liters benzinmotor med turbolader er harmonisk uden, at kombinationen sætter nye grænser for, hvordan den slags skal spille i premium-klassen.

Glimrende motor

Med 184 hestekræfter og en god snerren ved mange omdrejninger er der power nok i C 200, men bilen opleves ikke helt så hurtig som de tørre tal viser. Accelerationen fra 0-100 km/t tager kun 7,5 sekunder.

Det bedste ved C-klassen er undervognen, der rammer det perfekte forhold mellem kontrol og komfort. C-klassen kører formidabelt med både komfort og tilpas kontrol til at kunne placeres præcist i sving, som gennemkøres med balance og lethed som tidligere ikke var en del af Mercedes-DNA.

God kørestilling

På forreste parket har man en fremragende kørestilling men nu også en bedre finish, så C-klassen ikke behøver at skamme sig over for Audi, som ellers er klasseleder på det punkt. I det hele taget emmer kabinen af luksus, tilsat et sportsligt snit. Knapper og kontakter sidder, hvor de skal og klikker som kodelåse på et pengeskab. Det er den slags detaljer, som man måske ikke lægger så meget mærke til ved en kort prøvekørsel, men tilbringer man meget tid bag rattet, er det dens slags som sammen med fornuftige sæder gør, at man er mindre træt efter en lang tur.

Vil man have endnu mere komfort i bilen, så kan C-klasse bestilles med Airmatic-undervogn, der giver luftaffjedring med flere niveauer af dæmpning. Merprisen er ca. 31.000 kr. og de penge kan med bedre bruge på noget af det andet ekstraudstyr, der kan monteres på fabrikken.

Godkendt plads

Som stationcar har C-klassen mere loftshøjde ved bagsædet, og det praktiske er i orden for bagsædet folder selv ned, blot man vipper en lille kontakt.

Pladsen i bagageafdelingen er på 490 liter, men det bedste ved stationcarversionen er det bedre udsyn skråt bagud og muligheden for at transportere lange genstande lettere end i sedan-udgaven.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.