To friskoleuger i en anden verden

Sønderhå-Hørsted Friskole lagde i to uger alt andet til side til fordel for et middelalderdrama.

Hele friskolen var med i realiseringen af teaterstykket, der var skrevet af skoleleder Lise Tølbøll med assistance fra både kolleger og elever.

Hele friskolen var med i realiseringen af teaterstykket, der var skrevet af skoleleder Lise Tølbøll med assistance fra både kolleger og elever.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

På Sønderhå-Hørsted Friskoles kalender har nogen skrevet TEATER henover to af forårsugerne. Sådan stod der også sidste år. Sådan kommer der også til at stå næste år. Teaterugerne er nemlig en af skoleårets særlig vigtige begivenheder. - Det er to helt magiske uger. Vi bryder hverdagen og skaber noget sammen - børn og voksne. Noget som er større end den enkelte, og hvor alle sætter deres aftryk, fortæller skoleleder Lise Tølbøll. - Vi kan gøre det, fordi alle er enige om, at det er det, vi vil, fortæller Lise Tølbøll om, hvordan det lader sig gøre at skabe en helstøbt forestilling med orkester og kulisser på små to uger. - Og så oplever vi hvert år en kæmpe opbakning til projektet. Der bliver øvet replikker derhjemme, syet kostumer og hjulpet med alt det praktiske. Tilbage til middelalderen "Drama på Gyldenborg" foregår i middelalderen og allerede på lejrskolen i august tog friskolen den første rejse tilbage i tiden. Ledsaget af middelalderorkesteret Virelai sang og kædedansede de sig ind i 1500-tallet, spiste ved langbord og trak i middelaldertøj. Siden har alle elever været på Spøttrup Borg. Hver onsdag er der blevet danset folkedans, og desuden har skolens ældste elever gennem rollespil arbejdet med at opbygge karakterer og udvikle historien. Og eleverne lod sig rive med. I teaterugerne summede friskolen af feer, troldmænd, underjordiske og andet godtfolk, der levede videre i deres roller uden for scenen. - Vores udgangspunkt var en konstrueret historie, og børnene levede sig ind i rollerne og digtede videre på dem, fortæller Lise Tølbøll. - De spurgte: Hvorfor tror du, de siger sådan? Hvad ville han gøre i den situation? Det fyldte simpelthen det hele de to uger. Teater slår elevplaner Som de øvrige år er teaterstykket skrevet af Lise Tølbøll med assistance fra kolleger og elever. - Jeg gør det først og fremmest, fordi det er sjovt og spændende at skabe en historie. Og så giver det muligheden for at få alle med. Vi bruger lang tid på at fordele rollerne, så alle børn oplever en positiv forventning til, at det her, det kan de gøre. Om man er mus eller konge. Mads Hegaard Hansen er far til fire drenge på friskolen og ser hvert år frem til teaterforestillingen. - Det bliver altid et utrolig flot stykke. Det er så dejligt at se, hvor godt de kender vores børn. Stykket er skrevet til hver enkelt elev. Det slår alle former for elevplaner.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.