Jernbaner

Togbro irriterer

Vendsyssel Gildets formand er noget træt af manglende togforbindelse

NORDJYLLAND:- I 1950’erne kunne man klare den slags på kort tid. Den ene gang på 31 dage. Nu går der et år uden togtrafik over Limfjorden.

Formand for Vendsyssel Gildet, Ole Nørgaard, Brønderslev, er faret i harnisk over, at Vendsyssel i så lang tid ikke er forbundet med resten af Jylland på togfronten.

Han har skrevet til trafikminister Henrik Dam Kristensen (S) og regionsrådsformand Ulla Astman (S) for at udtrykke sin utilfredshed på vendelboernes vegne.

- Jeg er vendelbo – mine forældre var vendelboer – og jeg er fortsat glad for Vendsyssel. Problemet med Jernbanebroen over Limfjorden irriterer mig meget, siger han til NORDJYSKE.

- Der kommer til at gå over et år før man igen kan bruge broen.

- Jeg ved godt at man samtidig skulle have lavet en meget tiltrængt udskiftning af sveller og skinner. I den forbindelse kan jeg ikke forstå, at man ikke kunne starte med reparationen af skinnesystemet enten i nordre ende (Frederikshavn) eller i søndre ende (Lindholm). Hvis man startede i nordre ende kunne man køre tog fra Lindholm til Hjørring hvis det var i den anden ende kunne man køre modsat.

Ingen tager ansvar

Så skete uheldet 28. marts 2012 – et skib sejlede på jernbanebroen uden at den var lukket op.

- De første rapporter fortalte at det kunne vare et halvt år – men ak – nu kommer det vist til at vare over et år.

- Ingen vil tage ansvar. Der er kommet mange meldinger om, hvornår den kan bruges igen.

- Det seneste er, at ingen vil fortælle hvornår den er færdig. Vi vendelboer tror da den bliver færdig i 2013.

- Vi skulle lige have set et ramaskrig hvis Knippelsbro havde været lukket i en måned?, bemærker Vendsyssel Gildets formand med et smil.

- Problemet er nøjagtig det samme for os i Vendsyssel med jernbanebroen. Vi er bare ikke så mange til at lave vrøvl.

Tidligere klaret på to måneder

I sin interesse for det nordjyske og Vendsyssel faldt Ole Nørgaard forleden over en bog ”Med tog over Vejlerne – Thisted – Fjerritslev jernbane 1904-1969.

Her fortælles om tidligere uheld med jernbanebroen. Dengang kunne den slags løses på én til to måneder.

- Der må virkelig være nogle som har røde ører efter den oplevelse som vi nordjyder har været igennem. Her tænker jeg især på dem som rejser, pendler, har fragt at flytte, fiskeolieproduktionen i Vendsyssel, Nordjyllands Idrætshøjskole, Vrå Højskole. Hvad med Nordjyske Jernbaner: Hirtshals/Hjørring og Skagen/Frederikshavn? Det virker som om dem der har noget med det at gøre er fuldstændig ligeglade.

- Jeg har ikke forstand på, om det er DSB eller Banedanmark. Under pres har vi dog fået tog til at køre i Vendsyssel – hvis ikke der er bombetrussel i Brønderslev som der har været tirsdag.

- Er vi blevet dårligere håndværkere, end vi var i 1955 og 1956? Har vi ikke i dag mere teknik, svejsesystemer, kranløft, ”stillads” med mere?

Politikere må tage affære

Ole Nørgaard opfordrer på vendelboers vegne transportministeren træde i karakter.

Han mener også, at Region Nordjylland stadig må presse på for at få en afklaring – og et svar?

Ole Nørgaard mener ikke, at vendelboer længer kan finde sig i det, der sker.

Han beder om et konkret svar på, hvornår der kører tog ud og ind i Vendsyssel – og man kan rejse med tog fra nord til syd og øst. Og rejse til dem som sidder på magten i København.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.