Hele landet

Tre råd der beskytter mod knogleskørhed

Særligt kvinder er meget udsatte

Arkivfoto

Arkivfoto

HELE LANDET: Alles knogler bliver svagere med alderen, men ud over at tage kalktilskud kan du styrke dine knogler på flere andre måder og undgå knogleskørhed.

Efter 30-års alderen mister mænd gennemsnitligt en halv procent af deres knoglemasse årligt. Kvinder mister en hel procent indtil de kommer i overgangsalderen, derefter mister de op mod to procent af knoglemassen årligt.

Her er tre råd til at reducere hvor hurtigt din knoglemasse bliver mindre.

Kaliumsalte

Frugter og grøntsager, der reducerer kroppens syreindhold, kan forebygge knogleskørhed.

Det antyder en ny undersøgelse fra University of Surrey, der viser, at kaliumsaltene bikarbonat og citrat, som især findes i frugter og grøntsager, spiller en vigtig rolle for knoglestyrken.

Undersøgelsen viste, at disse kaliumsalte reducerer knogleresorption, der er en konstant proces, hvor knoglerne mister og får tilført celler.

Undersøgelsen afslørede, at højt indtag af kaliumsalte reducerer udskillelsen af kalcium og syre i urinen.

- Det betyder, at overskydende syre neutraliseres og knoglemineralindholdet bevares, siger hovedforfatter Dr. Helen Lambert, der har fået undersøgelsen offentliggjort i tidsskriftet Osteoporose International.

Særligt gode syreneutraliserende frugter og grøntsager er bl.a. rosiner, spinat, bananer, men i øvrigt næsten alle frugter og grøntsager i større eller mindre grad.

Melatonin

Tilskud med søvnhormonet melatonin kan være et middel mod knogleskørhed.

Ved at give gamle rotter tilskud med melatonin har forskere fra det canadiske McGill University været i stand til at gøre deres knogler tættere, mindre skøre og mere fleksible.

Knogler gennemgår en konstant proces, hvor de nedbrydes af celler kaldet osteoklaster om natten og bygges op af en række celler kaldet osteoblaster i dagtimerne.

Med alderen sover vi mindre og det kan medføre at de celler, der nedbryder knoglerne bliver mere aktive.

20 melatonin-rige madvarer

Undersøgelsen viste at tilskud med melatonin ved at regulere døgnrytmen hos de gamle rotter kunne reducere aktiviteten af osteoklaster og bremse processen med knoglenedbrydning.

Mad med melatonin kan formentlig også have den samme effekt.

Vægttræning

Et kvarters daglig vægttræning kan opbygge knogler og beskytte dem mod knogleskørhed.

Det viser et forsøg fra University of Missouri, hvor forskere har testet forskellige træningsmetoder for at undersøge effekten på mænds knoglebygning.

10 madråd til at styrke dine knogler

Styrketræningen bestod af squat, dødløft, lunges og military press, der alle er øvelser, hvor man bruger ben og rygmuskler til at løfte vægte.

Deltagerne trænede i 60-120 minutter hver uge og tog i øvrigt kalcium og D-vitamintilskud i perioden. Forskerne målte mændenes knoglemasse med specielle røntgen-målinger af hele kroppen, hofte og lændehvirvelsøjlen i begyndelsen af undersøgelsen og igen efter seks og 12 måneder.

10 tegn på at du risikerer knogleskørhed

Forskerne fandt at knoglemassen i hele kroppen, hofterne og rygsøjlen var signifikant forøget efter seks måneders vægtløft, og denne stigning blev fastholdt efter 12 måneder.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.