Tungt skib at rette kursen op på

Center Familie og Handicap prøver at rekonstruere et sagsområde med mange års store udfordringer

Direktør Søren Kjær har siden årsskiftet været Rebild Kommunes direktør for det specialiserede socialområde. Arkivfoto: Grete Dahl

Direktør Søren Kjær har siden årsskiftet været Rebild Kommunes direktør for det specialiserede socialområde. Arkivfoto: Grete Dahl

REBILD:Måske var det en slags freudiansk skrivefejl, hvor man kommer til at skrive det, man mener, i stedet for det, man burde skrive.

I hvert fald forekom det lidt tragikomisk, at Rebild Kommune i et jobopslag for nylig på jp.dk kom til at henvise ansøgere til www.rebuild.dk i stedet for rebild.dk.
Men det er faktisk rigtigt nok, at Rebild Kommune forsøger at genopbygge, på engelsk ”rebuild”, administrationen af sagerne om udsatte børn og familier og handicappede børn og voksne.
Den seneste tids mange sager, som har sat kritisk fokus på Rebild Kommune, har dog vist, at der er lang vej endnu, og borgmester Anny Winther (V) har flere gange erkendt, at kommunen ikke har gjort det godt nok. NORDJYSKE har set på, hvad forvaltningen konkret gør for at forbedre sagsbehandlingen.

Nyt center og nye chefer

1. januar 2011 samlede kommunen hele det såkaldt specialiserede område i et helt nyt Center Familie og Handicap, som også fik nye chefer.

Direktør Søren Kjær blev først ansat i Rebild Kommune 1. januar 2011 og fik blandt andet ansvar for Center Familie og Handicap, og centerchef Jette Christensen blev flyttet til det nye center fra sin tidligere stilling som kommunens dagtilbudschef.
Men det første år har været turbulent. Der har været mange sygemeldinger og stor udskiftning blandt personalet.
- Når man samler forskellige funktioner, giver det nogle organisatoriske udfordringer. For eksempel er der et par gange i løbet af dette år skiftet leder på den socialfaglige del, siger Jette Christensen.
Søren Kjær bruger billedet med en supertanker:
- Der har efterhånden i nogle år været store økonomiske udfordringer på det specialiserede område. Det er et kæmpeskib, der sejler af sted med en hel masse i lastrummet, og det tager lang tid at rette kursen markant op. Og det skyldes jo, at vi har med mennesker at gøre, siger Søren Kjær.

Penge i en tidligere indsats

Politikerne i Rebild Byråd har sat sig for at få standset eksplosionen i udgifter på netop dette område.

- Det betyder, at vi skal være ekstra grundige og omhyggelige, når vi giver borgerne et socialt tilbud. Vi skal sikre os, at det ikke nødvendigvis er det dyreste, men det billigste tilbud, som vel at mærke passer, siger Søren Kjær og nævner, at Rebild for eksempel har manglet nogle lokale tilbud til unge, der ikke kan bo hjemme:
- I dag har vi kun de meget, meget dyre opholdssteder, men 1. april opretter vi vores eget tilbud med værelser på Støvring Højskole. Der skal også lægges om til en tidligere indsats:
- Vi skal sørge for at have nogle medarbejdere til at fange problemer tidligst muligt og dermed undgå at få en stor sag. Det er der mange penge i, siger Søren Kjær.
- Men det handler også om, at vi faktisk får hjulpet nogle børn bedre i samarbejde med skoler og daginstitutioner, understreger Jette Christensen.

Kun én kontaktperson

Centret planlægger også i samarbejde med Center Arbejdsmarked at forbedre borgernes oplevelse af sagsbehandlingen: En familie, hvor kommunen både kender til børnene og de voksne, skal i fremtiden kunne nøjes med at have én kontaktperson til kommunen:

- De skal ikke opleve, at vi hiver og trækker i dem fra alle sider, siger Jette Christensen.
Samtidig arbejdes der også på at efteruddanne medarbejderne til at håndtere et nyt digitalt socialfagligt system kaldet DUBU. Systemet hjælper blandt andet rådgiverne med at holde styr på de mange lovkrav i forbindelse med sagsbehandlingen og giver myndighederne bedre muligheder for at udveksle oplysninger om for eksempel nomadefamilier.
- Vi har været nødt til at frede rådgiverne i en periode, mens de har lært at bruge det nye system, forklarer Jette Christensen. Ansatte trives faktisk Byrådet har for nylig opnormeret centret med to ekstra socialrådgivere, og der kom 30 ansøgere.
- Folk er altså ikke skræmt væk fra at arbejde i Rebild Kommune. Det var heller ikke kun nyuddannede, der søgte, langt de fleste var erfarne, siger Jette Christensen.
Det kan Lissy Mortensen, arbejdsmiljørepræsentant for alle ansatte i administrationsbygningen i Terndrup, bekræfte:
- Der er faktisk et godt klima i afdelingen. I en ny trivselsundersøgelse er hovedparten af medarbejderne faktisk rigtig glade for at arbejde her. Og de vil heller ikke stå tilbage for at anbefale andre at søge, siger hun.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.