Vendsyssel udrangeret

90'ernes socialdemokratiske regering gjorde for lidt for at sikre togforbindelse fra København til Frederikshavn. VK-regeringen år 2001-2011 fulgte trop og udskød også planen for en nødvendig 3. Limfjordsforbindelse. Nu spiller den nye SRSF-regering så ud med finanslov 2012 med ekstra mia. i offentlige investeringer, der skal sikre udvikling her midt i den vedvarende europæiske finanskrise.

Men hvad sker med statens milliard-investeringer i trafikken? Skal staten endelig påbegynde den 3. Limfjordforbindelse, så Aalborg kommune kan få sin infrastruktur færdigplanlagt? Skal pengene redde togtrafikken fra Aalborg til Frederikshavn i 2012 med et nyt togspor, mens det gamle forbedres? Eller skal vi nordjyder have togdrift med tog, der er nyere end 30 år og sikrer togrejser gennem Nordjylland uden forvirrende og forsinkende togskift i Aalborg? Svaret er åbenbart nej! For at gøre ondt værre, så LUKKER DSB og Banestyrelsen nu for al togtrafik i Vendsyssel fra Lindholm til Frederikshavn. Lukningen er varslet et halvt år! Fra juni til november, men gamle spor repareres. Ingen 3. Limfjordsforbindelse, ingen togtrafik og ingen dynamik. Vendsyssel går i forvejen i sort erhvervsøkonomisk. Ifølge nyhedsmedierne så regner SRSF-regeringen med at bruge alle trafikpengene på udvidelse af Holbæk-motorvejen, på forbedringer på togstrækningen Ringsted-København med endnu et spor. Og så på den højt profilerede Betalingsring på veje indtil København! S-trafikordfører Rasmus Prehn fastslår i nyhedsudsendelser loyalt med SRSF-regeringen, at "trafikpengene i 2012 investeres der, hvor de hurtigst gør mest nytte." 26.1. sagde Prehn direkte til NORDJYSKE Medier: "Staten har ikke råd til en 3. Limfjordsforbindelse, og jeg opfordrer til investering i bedre tog i stedet." Her gik vi naive nordjyder ellers og troede, at Betalingsringen omkring København skulle skaffe flere penge, og ikke skaffe udgifter, til statskassen. Vi troede, at overbelastningen omkring Limfjordstunnellen talte lige så meget som på Holbæk-motorvejen. Vi troede på en statslig støtte til en bedre kultur for kollektiv trafik, der kan gøre erhvervslivet mere strømlinet ved at spare spildtid. Fremsynede forskere og politikere har fastslået det fornuftige i en udbygning til to togspor på DSB-strækningen fra Aalborg over Brønderslev, Vrå, Hjørring, Sindal, Tolne og helt til Frederikshavn. Med et ekstra togspor sikrer staten jo, at den kollektive trafikkultur ikke undergraves, mens det eneste og nedslidte togspor udskiftes. Utilfredsheden med DSB er tårnhøj i forvejen. Togpendlerne i Nordjylland har talt for døve ører i årtier og kan fortsat ikke garantere deres arbejdsgivere at møde til tiden, fordi togdriften er usikker. Hvordan skal det så gå med udviklingen nord for Limfjorden den lange periode i 2012, hvor togrejsende er overladt til vilde ventetider eller overfyldte busser, der skal transportere folk til og fra Aalborg? Den kollektive trafik går godt i Aalborg, men går i stå i resten af landsdelen. Danskernes trafikale problemer vokser ligefrem proportionalt med afstanden fra København. Mange i Vendsyssel har opgivet at komme til København med bil og tog og tager fly fra Aalborg i stedet. I Aalborg går kritikken på indsættelse af larmende og ustabile gamle tog under DSB's skrantende økonomi. I Aarhus vil politikerne have en Kattegatbro og skælder ud over, at kun togdriften København-Fredericia er elektrificeret. Og folk i Syd- og Vestjylland føler sig selvfølgelig også langt væk i den statslige, trafikale udvikling. Men utilfredshed med statens trafikplanlægning er mest synlig i København, som i dag sluger næsten al bevågenhed fra massemedierne med og uden public service-forpligtelser. Der er lavet tonsvis af nyheds-indslag fra København om nødvendigheden af flere togspor og om IC4-toge, der er forsinkede og dårligt kan sammenkobles. Det er luksusproblemer set med nordjyske øjne. Vi har både forsinkelser, flere togskift til gamle tog og usikker drift. Men ingen nyhedsmedier bekymrer sig endnu over, at Vendsyssel køres ud på et trafikalt sidespor, ja faktisk bliver udrangeret næste år, mens landsdelens eneste og meget nedslidte togspor nødvendigvis må udskiftes. Regeringens ekstra midler rækker ikke til et helt nyt og ekstra togspor i Vendsyssel i 2012. Men forslaget skal da stilles, før en investeringsplan over flere år kan afgøres. Måske det gamle spor så kan udskiftes undervejs uden at stoppe togtrafikken totalt. Røde og blå regeringer har vel i tidens løb været lige gode om at udskyde påtrængende investeringer i togdrift. Lige nu er en ny SRSF-regering tiltrådt med overvejende københavnsk dominans. Nordjyderne har ikke længere en økonomiminister som Marianne Jelved, der i 90'erne fik den vedtagne nordjyske motorvej i trafikforliget gennemført i Folketinget til tiden, fordi hun i et nyhedsinterview på forsiden af Vendsyssel Tidende truede med at sætte byggeriet af Storebæltsbroen i stå, hvis den nordjyske motorvej blev bremset! Er det vigtigere, at København får endnu et togspor, end at jernbanedriften et halvt år sættes helt i stå nord for Aalborg? Det enkle og konkrete spørgsmål vil jeg gerne gratis give til de 19 nordjyske folketingsmedlemmer, der alle er endt helt udenfor regeringsmagten denne gang. S-trafikordfører Rasmus Prehn fra Aalborg må tales til fornuft om den 3. Limfjordsforbindelse. Prehn bør søge indflydelse hos sine københavnske regeringsmedlemmer og kvalificere sin diplomatiske udtalelse om, at regeringen bruger trafikpenge i 2012 der, hvor det bedst betaler sig. Nordjyske folketingsmedlemmer har god grund til at holde mere sammen end nogensinde før. De 19 MF'ere må presse SRSF-regeringen for forbedrede trafikforhold for fly, togdrift og vejdrift til Nordjylland, også med snarlig vedtagelse af en 3. Limfjordforbindelse. Den radikale Marianne Jelved er stadig valgt til den lille flok af nordjyske MF'ere. Jelved må gerne tage knytnæven frem og svinge tasken igen. Trusler om at bremse byggeplaner for Fehmern-broen er måske for drastiske. Men en forudsætning for trafikal udvikling i Nordjylland er i hvert fald, at både nordjyske medier og nordjyske folketingsmedlemmer i København tager debatten op regering og folketing om vores landsdels basale trafikbehov.