VW-skandalen - her og nu

Den pinlige affære udvikler sig fortsat, og nu erkender Volkswagen-koncernen, at man også har snydt med udledning af CO2 og dermed brændstofforbrug

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

TYSKLAND:Skandalen i VW-koncernen begyndte at rulle, da Volkswagen i september erkendte, at bilproducenten havde indrettet dieselbilers software på en måde, så bilerne under test fremstod som mere miljøvenlige, end de er under almindelig kørsel på vejene.

I første ombæring handlede det om NOx-værdier på det amerikanske marked, men hurtigt spredte miseren sig til Europa, hvor der angiveligt også er fiflet med NOx, og nu er det så kommet frem, at en intern undersøgelse hos Volkswagen-koncernen har afsløret, at 800.000 biler i Europa er blevet solgt med en for lav opgivelse af CO2-udslip og dermed også brændstofforbruget.

Den tyske avis Wirtschaftswoche har informationer om, at det er en såkaldt whistleblower, altså en person ansat i koncernen, der er gået direkte til topchef Matthias Müller med informationen.

Hvilke biler er der tale om?

Ifølge internationale medier, bl.a. fagtidsskriftet Automotive News, gælder det primært dieselmotorer på 1,4, 1,6 og 2,0 liter produceret i 2012 og frem, men også 100.000 benzinmotorer, en såkaldt 1,4 ACT benzinmotor med cylinderfrakobling.

En talsmand for Volkswagen siger til Automotive News, at bilernes brændstofforbrug har været 10-15 pct. højere end oplyst i brochurerne, mens Europas største bilmagasin, tyske Auto Bild, hævder, at det kan være op til 18 pct.

VW nævner ikke selv, hvilke bilmodeller der er omfattet, men ifølge internationale medier skulle det være VW Golf, Polo og Passat, Audi A1 og A3, Seat Ibiza samt Skoda Octavia.

En pikant detalje er, at det ifølge Auto Bild især skulle dreje sig om sparemodellerne med tilnavnet Bluemotion, der systematisk er blevet markedsført og solgt på lavt forbrug og udledning af CO2.

Disse modeller har været meget udbredt herhjemme.

Et regneeksempel kunne være den herhjemme meget populære Golf 6 Bluemotion med 1,6 TDI-motor.

Den har et officielt forbrug på 26,3 km/l, og hvis det skal nedjusteres med 18 pct., betyder det, at den i virkeligheden skulle være opgivet til 21,5 km/l. og dermed være indplaceret i en anden klasse for beregning af grøn ejerafgift.

En anden interessant information er også, at det angiveligt både er gamle og helt nye dieselmotorer, der er fiflet med, og dermed kan det også gælde helt nye biler.

Hvordan er snyderiet foregået?

Det kan vi endnu ikke vide med sikkerhed, men her er et bud: Bilfabrikkerne er yderst opfindsomme, når det kommer til at finde metoder, som skal nedbringe forbrugstallene.

Lave forbrugstal – altså mange km på literen – giver nemlig billigere biler i mange EU-lande og er derfor blevet det konkurrenceparameter, som vejer tungest i bilbranchen.

Dagens norm kaldes New European Driving Cycle (NEDC), MVEG-B eller ECE101. Normen omtales ofte som ”EU-normen”.

Der er tale om laboratorietest, hvor der fastlægges værdier for CO2-udledning og brændstofforbruget.

Det har længe været fremført, at målingerne fra disse tal er alt for optimistiske i forhold til virkelighedens verden, men det er ikke problemet her, for det er de officielle forbrugstal, som VW har pyntet på.

Selve testen udføres af testinstitutter rundt omkring i Europa, i Tyskland bl.a. TÜV og DEKRA, og det betaler fabrikkerne selv for.

Derfor er der også fremkommet kritik af denne ordning, hvor myndighederne ikke fører tilstrækkelig kontrol med testinstitutterne, der kan være under kraftig påvirkning af fabrikkerne for at få alle marginaler på deres side.

Der er ikke noget med, at myndighederne snupper en bil fra samlebåndet og tester den.

Bilfabrikkerne skriver blot under på, at bilerne lever op til testen. Myndighederne er på ingen måde inde over testen, og derfor har det måske være fristende for VW at påvirke testens reelle resultat.

Hvorfor kommer det frem nu?

Koncernens nye direktør, Matthias Müller, er i gang med noget, der minder om en hovedrengøring, hvor alt endevendes for at finde ud af, hvad der er op og ned i den skandale, som vel nok er den største i bilindustrien nogensinde.

Hermed er man angiveligt stødt på materialet, der dokumenterer ”uregelmæssigheder” med opgivelsen af CO2 og dermed brændstofforbrug.

Da Volkswagen er et aktieselskab, er man over for aktionærerne forpligtet til at udsende en meddelelse herom, da det samtidig betyder et nyt stort milliardtab, fordi man har hensat op mod 15 mia. kr. til udgifter forbundet med at rette op på miseren, hvilket svarer til knap 19.000 kr. pr. bil.

Hvad betyder det i Danmark?

VW i Danmark har endnu ikke modtaget oplysninger om, hvorvidt danske modeller er omfattet og i givet fald hvor mange.

Det oplyser pressechef i Volkswagen Danmark Søs Righolt til avisen. Det virker dog som meget usandsynligt, at danske bilejere ikke skulle være påvirket.

Under alle omstændigheder lover importøren at gøre alt for at komme til bunds i sagen, så danske bilejere kan blive hjulpet.

Kan koste VW 15 milliarder

Hvis det holder stik, at bilmodeller er solgt med forbrugstal, der er for pæne, kan det få betydning for bilernes grønne afgift og i sidste ende den registreringsafgift, der er betalt, fordi grundlaget var forkert.

Koncernen siger, at skaderne – for virksomheden - kan løbe op i 15 mia. kr.

Om det er i form af erstatninger til bilejerne, bøder til myndigheder eller andet – eller en kombination – fremgår ikke af den officielle meddelelse fra Volkswagens øverste chef.

FDM har tidligere lovet, at man vil kæmpe for, at danske ejere bliver holdt skadesløse, hvis det skulle komme så vidt, og samme holdning har de tyske myndigheder.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.