Formand for fond: Giv folk en grund til at rejse til Aalborg

Skal Aalborg kendes for andet end sprit, skal byens politikere have mod til at prioritere og føre en målrettet kulturpolitik, mener Obel

Aalborg Kommune skal have mod til at prioritere noget kultur over andet, hvis de skal få folk fra resten af landet og udlandet til at lægge vejen forbi Aalborg, mener Christen Obel, formand for Det Obelske Familiefond. <i>Pressefotograf Claus Søndberg</i>

Aalborg Kommune skal have mod til at prioritere noget kultur over andet, hvis de skal få folk fra resten af landet og udlandet til at lægge vejen forbi Aalborg, mener Christen Obel, formand for Det Obelske Familiefond. Pressefotograf Claus Søndberg

AALBORG:Christen Obel, formand for Det Obelske Familiefond, fik i juni bragt et debatindlæg i NORDJYSKE (20. juni 2018) under overskriften "Har Aalborg en kulturpolitik?" Debatindlægget kan betragtes som en opsigtsvækkende kritik fra en formand i et fond, der hvert år uddeler mellem 120 og 140 mio. kr. til almene formål og som har haft store betydning for opførelsen af lokale fyrtårne som Utzon Center og Kunsten. Vi har i den forbindelse bedt Christen Obel uddybe sine betragtninger. 

Resultat ikke overraskende 

Hvorfor skrev du debatindlægget?

- Fordi Aalborg Kommune snart skal vedtage en ny kulturpolitik, og der er i den forbindelse en særlig mulighed for at tænke anderledes. Når jeg læser den nuværende kulturpolitik, synes jeg ikke, at man ser planen med byens kulturinstitutioner tydeligt afspejlet, og de er for mig at se nøglen til at løfte området. Derudover skrev jeg debatindlægget som opfølgning på resultaterne i den netop offentliggjorte analyse, der viser, at ikke mange udenfor Region Nordjylland forbinder Aalborg med kultur. Det er ret bekymrende.

Hvordan betragter du Aalborg som kulturby set på afstand fra København, hvor du har din dagligdag?

- Aalborg er jo i en rivende udvikling, men det undrer mig er, at man ikke slår mere på tromme for det unikke, man har. Og jeg må desværre sige, at resultatet af undersøgelsen ikke kom bag på mig. Jeg møder mange, der er til kongres i Aalborg, og de er altid positivt overraskede, men det burde jo ikke i den grad komme bag på dem. Privat tænker jeg, at det kunne være oplagt at slå et slag for byen som weekenddestination, hvor man kan besøge nogle af de mange restauranter og kulturattraktioner af høj kvalitet.

Christen Obel er uddannet cand. polit. og arbejder med projekter inden for det kulturelle område samt som professionelt bestyrelsesmedlem for blandt andet Kunsten (formand), Musikkens Hus (formand) og Utzon Fonden (formand) samt C.W. Obel A/S, Nordic Artists Management A/S, Skagens Museum m. fl.. Derudover er han bestyrelsesformand for Det Obelske Familiefond, <i>Lars Pauli</i>

Christen Obel er uddannet cand. polit. og arbejder med projekter inden for det kulturelle område samt som professionelt bestyrelsesmedlem for blandt andet Kunsten (formand), Musikkens Hus (formand) og Utzon Fonden (formand) samt C.W. Obel A/S, Nordic Artists Management A/S, Skagens Museum m. fl.. Derudover er han bestyrelsesformand for Det Obelske Familiefond, Lars Pauli

Det lyder i kronikken, som om du synes, at Aalborg Kommune har svigtet i forhold til at markedsføre byen?

- Jeg vil ikke sige, at kommunen svigter, men jeg tænker, at man er klar til at tænke kulturpolitik anderledes. En kulturpolitik henvender sig selvfølgelig til byens egne borgere, og der skal man selvfølgelig tænke en vis bredde ind. Men man skal også tænke i, hvordan man fanger resten af Danmarks og udlandets opmærksomhed. Jeg er klar over, at det som politiker kan være svært at foretage den prioritering, men man forventer, at politikere tænker mere i det store billede og sætter mål og pejlemærker op for området.

Dyk ned i debatten

Hvad håber du, at debatten om en ny kulturpolitik sidst på året vil handle om?

- Jeg håber, at man vil diskutere visioner, og at man vil satse på nogle kulturelle fyrtårne, der kan være byens stolthed og vække nysgerrighed hos folk udefra. Og så håber jeg, at en diskussion om fremtidens kulturpolitik i sig selv vil hjælpe til at afklare, hvor man vil hen.

Hvilke steder kunne være fyrtårne for byen?

- Det kan fx være projektet på Spritten, der både er superambitiøst, usædvanligt og på kanten af det realiserbare. Men jeg mener faktisk, at Aalborg allerede har velfungerende og dygtige steder, man sagtens kunne gøre mere ud af. Og så har man en enestående arkitektur, blandt andet repræsenteret med Alvar Aalto og Jørn Utzon, ligesom man har lavet en meget smuk og vellykket renovering af havnefronten.

Utzon Center blev til virkelighed blandt andet takket være en donation på 65 mio. fra Det Obelske Familiefond. Foto: Claus Søndberg <i>Pressefotograf Claus Søndberg</i>

Utzon Center blev til virkelighed blandt andet takket være en donation på 65 mio. fra Det Obelske Familiefond. Foto: Claus Søndberg Pressefotograf Claus Søndberg

Er markedsføringen den største udfordring?

- Det tror jeg. Med etableringen af fx Nordkraft og Musikkens Hus satser kommunen jo egentlig på unikke fyrtårne. Men det bliver bare ikke udnyttet bagefter til at markedsføre byen på, udover hvad de enkelte institutioner selv magter, måske fordi man ikke er helt bevidst eller afklaret omkring, hvorfor man gør det.

Hav mod til at prioritere

Aalborg har i flere år oprustet på events. Kan du se potentiale i det i branding af byen?

- Jeg spekulerer på, om det er ambitiøst nok at have det som hovedformål i en kulturpolitik. Det er der jo mange andre byer, der også har, men det gør jo ikke byerne unikke. Lokale festivaler kan være gode, og mange er godt udførte, men det er jo ikke noget, der får folk til at rejse hertil - de kommer efter de kulturelle fyrtårne. Men det er selvfølgelig på eventdelen, man har bredden, og jeg ved godt, at der er begivenheder, der skaber masser af aktivitet lokalt. I sidste ende udelukker events og et sats på fyrtårne jo ikke hinanden, men jeg tror ikke, at events på længere sigt giver byen det omdømme, man gerne vil have.

Hvad er det så, man skal?

- Hvis man som politiker tør foretage nogle skarpe prioriteringer, så tror jeg, man vil kunne rokke ved noget. Og i den forbindelse kan man diskutere, om folkefester decideret hører til under en kulturpolitik - om det er kommunens opgave. Mig bekendt er disse overvejelser ikke noget, man diskuterer i kommunen. Aalborg har masser af selvtillid i forhold til at få ting til at ske. Det vil være interessant at se, hvad der kunne ske, hvis man tog konsekvensen af det, og gik all in på at løfte byens kulturinstitutioner yderligere - og fortalte omverden om dem.

Sælg Aalborg som pakke

Betyder en tydelig kulturpolitik noget i forhold til jeres vurdering af ansøgninger om støtte fra Det Obelske Fond?

- Ja, det vil det jo gøre. Når man kigger på projekter, ser man på, hvordan de passer ind i en større sammenhæng i byen eller kommunen. Når det er sagt, så er afsættet selvfølgelig fortsat de enkelte projekter, og vi bedriver jo ikke politik, hvor vi er interesserede i at flytte udviklingen i en bestemt retning. Men vi ser på, om der er sammenhæng.

Hvad kan Aalborg vinde ved at satse på flere fyrtårne?

- Som der står i Tilbageløbsanalysen, så løber investeringer til kultur tilbage til byens erhvervsliv. Trækker du folk til udefra, der køber billetter til fuld pris, bor på hotel og spiser på byens restauranter, så skaber du masser af aktivitet i byen, kommunekassen og statskassen. Hvis det først bliver smart at tage til Aalborg på weekend, så opstår der ofte selvforstærkende effekter. Det er noget, kulturinstitutioner har forsøgt sig med enkeltvis, men det er svært og noget, man gerne skal arbejde sammen om i byer, så man har en hel pakke, der kan overbevise folk.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.