Vil du være med i en gave?

Det er ok at sige nej til at give gaver til kolleger, mener fagforeningsformand, selvom det også gør noget godt for arbejdsmiljøet, at vi for eksempel fejrer hinandens fødselsdage

Gaver handler ikke kun om, hvad der gemmer sig under papiret, men også om, hvad den fortæller om andres forhold til os. Foto: Colourbox
Gaver handler ikke kun om, hvad der gemmer sig under papiret, men også om, hvad den fortæller om andres forhold til os. Foto: Colourbox
”Kære alle. XX skal giftes næste weekend. Vil du være med i en gave, så overfør en 50’er på mobilepay, så skal jeg nok stå for at købe noget.”

Mange vil kunne nikke genkendende til den slags mails, for det er ikke kun svendeprøver, jubilæer og lignende arbejdsrelevante mærkedage, som fejres på jobbet. Også bryllupper, fødselsdage og barsel er begivenheder, hvor kollegerne ofte gerne vil give en gave i en eller anden form. Det er en smuk tanke, og den er ikke uden betydning for, hvordan vi oplever fællesskabet på en arbejdsplads, men den er også potentielt konfliktområde.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden