Debat: Man skal ikke opsøge døden

- Det handler jo ikke kun om, at man selv skal leve, mens vi er her. Det handler faktisk om, på hvilken måde man får lov at leve, skriver Brian Andersen som svar på Nordjyskes leder om vacciner og livets afslutning

- Når debatredaktøren skriver, at vi skal bruge AstraZeneca- og Johnson & Johnson-vaccinen i Danmark, fordi dødsrisikoen er meget lille, er mit synspunkt modsat, at man ikke skal opsøge døden, skriver Brian Andersen. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix <i>Ritzau Scanpix</i>

- Når debatredaktøren skriver, at vi skal bruge AstraZeneca- og Johnson & Johnson-vaccinen i Danmark, fordi dødsrisikoen er meget lille, er mit synspunkt modsat, at man ikke skal opsøge døden, skriver Brian Andersen. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix Ritzau Scanpix

Af Brian Andersen,Aalborg, brianandersen@outlook.dk

”Husk, at vi alle skal dø” er overskriften på lederen i Nordjyske (21.4.) af digital debatredaktør Johannes Jacobsen.

Debatredaktøren underbygger den triste, men uundgåelige melding med at minde os om, at vi derfor skal leve, mens vi er her.

Så langt er jeg enig i Johannes Jacobsens synspunkt.

Men når debatredaktøren så kobler det sammen med, at han synes, at vi skal bruge AstraZeneca- og Johnson & Johnson-vaccinen i Danmark, fordi dødsrisikoen er meget lille, er mit synspunkt modsat, at man ikke skal opsøge døden.

Selvom der statistisk set er en meget lav risiko for at dø af blodpropper ved brug af vaccinerne, er min klare holdning, at når der findes nogle mere sikre produkter på markedet, skal vi selvfølgelig bruge disse i Danmark. Også selvom det måske forlænger tidspunktet med tre uger, før alle er færdigvaccineret.

Derfor er jeg og sikkert rigtige mange andre meget enig i, at Sundhedsstyrelsens og regeringens stop for brug af de nævnte vacciner er den helt rigtige beslutning.

I det hele taget er jeg meget glad for, at det er Mette Frederiksen (S), der er statsminister, og at det er en socialdemokratisk regering, der på et meget fagligt kvalificeret, omsorgsfuld og tryg måde har ført og fortsat fører os sikkert igennem den modbydelige coronavirus.

Havde det være en borgerlig regering, ville økonomien havde førsteret, frem for sikkerheden og dermed havde vi oplevet mange flere dødsfald og eftervirkninger af coronavirusen.

Den borgerlige regering havde sikkert, som den digitale debatredaktør Johannes Jacobsen, givet los for brugen af de farlige vacciner og dermed taget et antal dødsfald med som en konsekvens af beslutning.

På den måde ville den borgerlige regering have fratage nogle muligheden for at leve et langt liv, samt efterladt pårørende med den sorg i mange år, med nedsat livskvalitet til følge.

Så det handler jo ikke kun om, at man selv skal leve, mens vi er her. Det handler faktisk om, på hvilken måde man får lov at leve.

Man skal leve et langt og godt liv, ved samtidig at minimere risikoen for, at døden rammer én selv og éns nærmeste.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.