Forkert at nedgøre folkemord og nedgøre bosniske ofre

Af Bjarne Kim Pedersen,forfatter, fortæller og blogdigter, Egensevej 42, 5450 Otterup, post@ravnerockforlaget.dk

FOLKEDRAB:Mandag 27.7. giver NORDJYSKE spalteplads til folkemordsfornægteren professor (emeritus) Gorm Winther.

Han gør sig lidt morsom og i hånlige vendinger nedgør de bosniske ofre for krigen på Balkan og nedskydningen af over 8372 mænd og drenge.

Der skulle kun gå 25 år før historien forsøges omskrevet.

Sidste år hjalp Nobelpris-komiteen folkemordsfornægtelsen på vej ved at give Nobels litteraturpris til folkemordsfornægteren Peter Handke.

Gorm Winther tager også de serbiske kz-lejre med som PR opfundet, det er ellers veldokumenteret.

Jeg har venner, som har siddet i en af lejrene.

Jeg har i min tid som skrivende også oplevet trusler fra det serbiske samfund, som gerne vil lære mig ”sandheden”.

Der var krig, og der er både blevet dømt kroater og muslimer for forbrydelser begået under krigen.

Men den bevidste udrensning af den muslimske befolkning blev begået af serberne, organiseret fra toppen.

I de forfærdelige dage, hvor de 8372 blev henrettet, var jeg direkte i DR Radio Fyn, fordi jeg havde skrevet nogle digte, hvor jeg kritiserede de danske medier for, at breaking news var Bjarne Riis i gult og ikke myrderierne.

Der blev gået hårdt til mig, fordi jeg tillod at kritisere mediernes prioritering.

Mladic er dømt for sine forbrydelser, Karadzic for sit ansvar for udrensningerne.

Det var serberne som omringede Sarajevo, der var serbere der kunne komme om søndagen og skyde til måls efter civile i Sarajevo.

Vi har ikke brug for en fornægtelse og omskrivning af historien på Balkan, lige så lidt som vi har brug for Holocaust-fornægtere.

Jeg kan også tilføje, at jeg ved den russiske besættelse af Krim og krigen i Østukraine er stødt på ældre serbiske militsfolk, der nu fortsætter deres hærgen.

Gorm Winther tager også Kosovo ind som endnu en uretfærdighed begået mod serberne.

Det var serbiske tropper, der iværksatte endnu en etnisk udrensning, fordi Milosevic havde bildt sig selv og hans serbiske støtter ind, at den serbiske vugge var på solsortesletten.

Det er lige så langt ude - som hvis nogen begynder at kræve gammel dansk land ind under den danske krone, måske også Estland, hvor Dannebrog efter myten faldt ned fra himlen.

Jeg har selv deltaget og var på talelisten, da den bosniske takke- og mindesten Stecak blev indviet i Odense. Både en smuk gestus og en flot tankevækkende dag. Og det var det bosniske samfund som samlede penge ind til stenen, lige som jeg har forstået, at det er det bosniske samfund, som betaler en mindesten i Aalborg.

Videre burde Gorm Winther måske vide, at de bosniske krigsflygtninge er en solstrålehistorie i forbindelse med integration. Deres unge bliver veluddannede og tager aktivt del i det danske samfund som dansk/bosnier eller danskere med bosniske rødder, og de er en ressource for Danmark.

Der er en del af forældrene, der er så traumatiserede efter den vold og de overgreb, de var ude for bl.a. i de kz-lejre, som Gorm Winther mener aldrig har eksisteret.

Gorm Winther spørger: ”Hvad skete der i Srebrenica?” Man kunne også spørge: ”Hvad skete der lige i Aalborg?” siden Gorm Winther er så uvidende - eller måske har ladet sig overbevise af fake-medier, som har fyldt ham med vildfarelse.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Breaking
Statsadvokaten har talt: Jens-Peter Skov slipper for tiltale i sag om sex med mindreårig
Luk