DEBAT

Gør som andre – tag podcast-lyd i ørerne

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Rune Steiness, pr-konsulent, Grenen 9, 9260 Gistrup runesteiness@gmail.com

Flere og flere danskere lytter til podcast, når de er på farten, går i haven eller træner i fitnesscentret.

Jeg er én af dem, og jeg er glad for det. Så glad for det, at jeg vil anbefale dig det samme!

Podcasten er i ørerne, når jeg plejer villahaven i Gistrup, lunter en tur, lettere forpustet, i Lundby Krat eller tager bilen på vej til arbejde.

Bevares, jeg nyder også fuglenes smukke sang fra tid til anden. Men nogle gange kan en podcast i ørerne bare noget, som fuglene ikke altid kan: nemlig give faglig inspiration, underholde og give stof til eftertanke.

Jeg er vokset op med radio. Tv’et var gemt væk på førstesalen i barndomshjemmet, og blev kun tændt en sjælden gang, når der var folketingsvalg eller en vigtig fodboldkamp. Og med to kanaler, DR og TV 2, var mulighederne begrænsede. Det var inden Netflix, HBO og listen af streaming-tjenester indtog de danske hjem.

Radio derimod var der fri adgang til. Den kørte, næsten, altid – på P1 eller P4. Jeg lærte at elske det, og P1 vil være glad for at vide, at de har én ung lytter, som stadig holder ved, og som stadig er forholdsvis ung.

Ud af radio er kommet podcast: Muligheden for at lytte til et program, når du vil og hvornår du vil. Hvor radioproduktion er forbeholdt de få store selskaber, har alle en mulighed for at udgive deres egen podcast. Det eneste det kræver er en mikrofon og en god idé.

Podcast stormer frem i Danmark. 24 pct. af danskerne lytter til podcast ugentligt, viser rapporten Medieudviklingen i Danmark fra januar i år, udgivet af DR. Det er en markant stigning siden 2018, og stigningen ventes at fortsætte.

De unge er de mest flittige lyttere. 44 pct. af de 25-34-årige lytter til podcast ugentligt eller oftere, mens tallet for de 45-64-årige er noget lavere, nemlig 16 pct.

Aldersmæssigt kan jeg lige klemme mig lige ind i den unge målgruppe – nogle måneder endnu. Flere gange om ugen tager jeg lyd i ørerne, og bliver klogere på nazismen i Danmark, dansk raps historie og de nyeste tendenser indenfor mit faglige felt, kommunikation. Og det er bare en brøkdel af de emner, man helt gratis kan blive klogere på.

Selv om podcast er i kraftig vækst, er der dog stadig mange, der ikke kender det, og det synes jeg er en skam. Måske er du en af dem. Derfor vil jeg her guide dig igennem podcast-junglen og give dig en grund til at kaste dig over fænomenet. For selv om det kan virke avanceret, og tilmed bærer et engelskklingende navn, er det ikke svært – og der er meget dansk indhold, der er værd at lytte til.

Hvis du aldrig har lyttet til podcast før, er der flere måder du kan komme i gang. Det er ikke så avanceret. Du skal have en computer eller en smart phone. Det har langt de fleste danskere, og nordjyder, efterhånden. Har du en smartphone, kan du tilgå podcast via din podcast-app, som enten ligger på din telefon i forvejen eller skal downloades som app.

Endelig kan du, hvis du bruger en computer tilgå podcast via programmet “Spotify”. Det er gratis og her kan du tilgå en lang række af podcast.

Og så har du ellers adgang til et væld af gode podcast, som du kan finde inspiration i, når det passer dig. Jeg synes, det er en fed fidus! Hvis ovenstående guide er for avanceret, så søg hjælp hos dit barn eller barnebarn. De kan garanteret hjælpe.

Det kan være svært at vælge, hvad man vil høre. Derfor får du også her lidt hjælp til, hvad du kunne lytte til.

Brinkmanns Briks: Professor Svend Brinkmann tager hver uge et nyt tema op og behandler det med kløgt sammen med en ekspert.

Hagekors over Danmark: Det er jo 75-året for besættelsen af Danmark, og med Hagekors over Danmark har DR lavet en spændende podcast om nazismen i Danmark. Den er absolut værd at lytte til.

Fodbold FM: Er du til fodbold, er BT’s podcast, Fodbold FM, en værdig anbefaling. BT har ført podcasten videre fra 24Syv, som stod bag, inden de lukkede. I Fodbold FM vendes aktuelle dagsordener og et nyt tema tages op hver uge. Det er sportsjournalister og andre eksperter, der udgør panelet.

Den nye stil - historien om dansk rap: Pelle Peter Jencel tager lytterne med på en tur i dansk raps historie. Fra den spæde start i 80’erne og helt frem til nu, hvor rappere som Gilli, Topgunn og Kesi topper hitlisterne. Det er originalt og en spændende fortælling. I hvert afsnit får Pelle Peter Jencel fornemt selskab af en rapper, som brød igennem med sin nye stil.

Format - podcast om kommunikation, PR og sociale medier: Udover bare at lytte, har jeg selv kastet mig over at lave podcast, og jeg har sneget den med her. Sammen med min medvært, Martin Bylund Larsen, gør vi dig klogere på, hvordan du kan blive bedre til at kommunikere – og der er råd til dig uanset om du arbejder med kommunikation eller ej. Jeg håber, du vil tage imod min opfordring og komme i gang med at lytte til podcast. Det er jeg nemlig ret sikker på, at hverken du eller dine ører vil fortryde.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.