Hvad husker vi fra vores ferier? God service
Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:14
Af Mark Bering,direktør, Himmerland Golf & Spa Resort, Lars Larsens Vej 1, Gatten, 9640 Farsø, mb@hgsr.dk, www.himmerlandgolfogsparesort.dk
GOD SERVICE: Kan det betale sig med nye visit-organisationer?
Jeg er så heldig, at jeg lige er blevet en del af bestyrelsen i det nye Visit Himmerland, og det sætter jeg utrolig stor pris på.
Men nu starter der tanker og et arbejde, som heldigvis hænger rigtig godt sammen med mit daglige arbejde som direktør for Himmerland Golf & Spa Resort.
Lige nu bliver der i Nordjylland samt i resten af Danmark arbejdet hårdt på at sammensætte de nye visitorganisationer.
Når disse er sammensat, og der er lavet virksomhedsoverdragelser, ansat nye direktører, lavet nye forretningsgrundlag og nye strategier, så starter arbejdet sammen med erhvervslivet.
Det er dette samarbejde, jeg gerne vil bruge lidt tid på, for er erhvervslivet i Nordjylland klar til dette samarbejde?
Hvad skal de dygtige mennesker ved visit-organisationerne sælge? Hvad skal få turister til at komme tilbage til Nordjylland? Hvad husker du selv fra din ferie?
I mit virke om direktør for en virksomhed, som i en stor grad også skal leve af et godt samarbejde med Visit Himmerland, Visit Aalborg og Visit Nordjylland, så er det mit job at skabe oplevelser de kan sælge.
Hos os er det supergode golfbaner, et lækkert spa, 17 dejlige mødelokaler, tre restauranter, en svømmehal, tre bowlingbaner, 60 helt nye hotelværelser osv. Men er det virkelig det, vores gæster husker og kommer tilbage for at besøge? Er det den fede rutsjebane i Fårup, isbjørnen i Aalborg Zoo, den gode gourmetoplevelse på Ruths Hotel, vi husker fra vores ferie?
Nej, ikke nødvendigvis vel. Det, vi primært husker, og det, vi fortæller anekdoter om fra vores ferier, er den gode personlige oplevelse, vi har fået. En personlig oplevelse, som er skabt af mennesker. Den gode tjener, den søde taxachauffør, den personlige betjening i butikken, de dejlige mennesker vi mødte på stranden, receptionisten, alle de mennesker, der til daglig arbejder med service eller som bare er nordjyde med stort N eller dansker med stort D.
Alt for tit snakker jeg med mine venner og kolleger i udlandet, der ikke kan genkende mine historier om Nordjylland eller Danmark.
Jeg fortæller om de sindige jyder med begge ben på jorden, jeg fortæller om hygge, om gæstfrihed og højt til loftet, om en service, man ikke oplever mange andre steder, om at få en god oplevelse for sine penge - og det endda med det in mente, at det er dyrt at holde ferie i Danmark.
Dem, jeg snakker med, kan ikke helt genkende min ellers fine fortælling, desværre.
Hvis vi skal hjælpe vores nye visit-organisationer med at sælge Nordjylland, så skal vi med ind i kampen.
Vi skal tage vores service seriøst og ikke bare fortælle om det. Vi skal træne i service hver dag, på samme måde som professionelle sportsfolk, træner i deres arbejde hver dag, eller vores soldater, som hver dag træner for at forsvare vores land på bedste vis.
Personligt syntes jeg ikke, at vi er helt klar, men vi satser mange penge på at skaffe turister til Nordjylland, så jeg synes, at vi skylder hinanden at være ærlige.
Hvis det store stykke arbejde med nye visit-organisationer skal kunne betale sig, så skal alle vi aktører love hinanden, at vi alle gør en ekstra indsats i 2020, for at give turisterne en bid af den danske hygge.
Vi skal vise dem vores fantastiske service, hvor vi ser mennesket, samt den særlige nordjyske charme, vi har i Nordjylland. Dermed kan vi hjælpe hinanden med at skaffe endnu flere turister til Nordjylland.
Sidst med ikke mindst, så var det nemt for mig at fremhæve, årup Sommerland, Aalborg Zoo og Ruths Hotel, da de alle er indbegrebet af god service i min verden.
Tak til jer!
Med ønsket om et fremragende 2020 til alle nordjyder.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.