DEBAT Natur

Hvordan beskytter vi vores natur bedre?

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Susanne Zimmer, folketingsmedlem (ALT), naturordfører, Purkervej 1, 9520 Skørping, Susanne.Zimmer@ft.dk

KLITØDELÆGGELSE:I Nordjylland er vi generelt ikke bange for at tage sagerne i egen hånd.

Men når det går ud over vores fredede natur, så har vi altså et problem, som vi bliver nødt til at gøre noget ved.

En del af Sønderstrand i Skagen ser nu en del anderledes ud, for ukendte gerningsmænd har nemlig kørt en gummiged ned på stranden og skrabet omkring 3000-4000 kubikmeter sand af en af de fredede klitter.

Det vides ikke, hvem der har vandaliseret naturen i lokalområdet, men jeg kan læse, at flere gætter på, at det kan være blevet gjort af grundejere, der har villet have sig en bedre udsigt til vandet og synes klitterne er ”i vejen”. Ligesom vi har set det før, hvor der er blevet fældet kommunale træer for udsigtens skyld eller blevet hældt beton ud på stranden for at lave ”kystsikring”.

Vi må håbe, at det lykkes politiet at finde frem til dem, der ødelagt klitten på Sønderstrand, så kommunen kan få erstatning og hjælp til genetableringen.

Uanset både grund og gerningsmænd i Skagen er det selvfølgelig en fuldstændig uacceptabel adfærd.

Sønderstrand er et populært sted for både skagboere, nordjyder og turister. Hvilke mennesker er det, der mener, at de har ret til i nattens mulm og mørke at ødelægge naturarv på den måde? Når der er flere eksempler på det her, så begynder jeg at frygte, at der ikke er respekt for vores fælles natur.

Derfor har jeg taget sagen op med miljøminister Lea Wermelin (S), så vi kan få set på, hvordan vi kan beskytte vores fredede områder bedre.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.