Ikke flere naturprojekter

Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:04

Af Carl Christian Pedersen, formand for Agri Nord, Hobrovej 437, 9200 Aalborg SV

LILLE VILDMOSE: Det bliver uendeligt svært at få landmænd i Aalborg Kommune til at afgive jord til naturprojekter fremover.

Agri Nords medlemmer og kunder og øvrige landmænd i kommunen ser med stor forundring på deres lokale myndighed efter de seneste oplevelser, som en gruppe landmænd har været udsat for i Lille Vildmose, hvor de blandt andet oplever, at ejendomsretten er krænket.

Som tingene er nu, bliver det en vanskelig opgave at komme videre med større, fælles projekter med de indtryk og billeder på nethinden, som processen om vildmoseprojektet har efterladt os med, og som man blandt andet har kunnet læse om her i Nordjyske.

Der er brug for en time out til eftertanke, hvilket jeg også har informeret rådmand Hans Henrik Henriksen om.

Samtidig skal vi have en evaluering af de berøringsflader, vi som landmand har med offentlige myndigheder, så vi kan undgå konflikter fremover og få mere natur i kommunen.

Som det er lige nu, kan jeg være bange for, at landmanden nej tak til at afgive jord til naturprojekter i kommunen.

Min opfordring til Aalborg Kommune må lyde: Skal vi have fortiden på plads og fremtiden på sporet, så er det tid til en time out, og til at alle parter overvejer nøje, hvordan vi kommer videre i fællesskab.

Jeg er klar over, der er juridiske aftaler, som skal overholdes. Den proces vil jeg ikke udfordre. Det har vi et retssystem, som kan afgøre, men moralen i alle aftaler må være, at der er ordentlighed og en forståelse gennem forløbet for begge parter.

Agri Nord ser alvorligt på det her, for vi har en fælles opgave om at passe på vores klode og jordens ressourcer og reducere CO2-udledningen.

Med de seneste års svingende klima med skiftevis ekstrem nedbør og ekstrem tørke har vi set en ændring af vores dagligdag, som vi alle har en forpligtigelse til at gøre en indsats for.

En del af den indsats, som landbruget kan bidrage med, er naturgenopretning, hvor lavbundsjorder tages ud af drift. Det giver gode klimaeffekter som bedre biodiversitet og mindre CO2- og metanudslip.

Landbrug og Fødevarer har eksempelvis sammen med Danmarks Naturfredningsforening lavet et rigtig godt forslag til, hvordan det kan gøres, og vi har opfordret Folketinget til, at de fornødne midler afsættes i finansloven allerede i år, så vi kan få jordfordeling til gavn for alle.

Samtidigt har landbruget fremlagt en vision om klimaneutral fødevareproduktion i Danmark i 2050. Vi skal fortsat levere sunde og miljørigtige fødevarer til kødspisere, veganeren, vegetaren, den konventionelle og den økologisk orienterede forbruger, men med mindre klimaftryk.

Generelt er der stor forståelse i den medlemsskare, vi har i Agri Nord for, at vi skal levere på den grønne dagsorden og bidrage til natur- og klimaprojekter.

Vi landmænd er tilhængere af den udvikling, og vi har altid leveret på den dagsorden, samfundet ønsker.

Tænk bare på den proces som startede efter anden verdenskrig, hvor kravet til landmanden var at forøge produktionen af mad til et sultende Europa. Der var dyrkningspligt og tilskud til opdyrkning og tørlægning af vådområder. Der var simpelthen brug for alle de fødevarer, der kunne bankes ud af det danske land. Det lykkes med al tydelighed. Vi er mætte og rige, men nu ønsker samfundet en ny dagsorden. Den dagsorden er vi som landmænd også med på at levere på.

Vi skal bare have ordentlige aftaler og vilkår, så vi kan komme videre med en anden drift.

Vi kan ikke gøre det gratis. Den enkelte landmand står op hver morgen og sørger for, at danskernes køledisk er fyldt op, så de kan koncentrere sig om deres job og indtjening, og derfor skal forbrugeren også være med til at betale for de nye og grønnere fødevarer.

Jeg er naturmenneske og ser positivt på samspillet mellem det intensive landbrug og den ekstensive natur. Jeg ser også positivt på større naturgenopretninger, hvor ordentlighed og fælles forståelse er drivkraften.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden