Pop-geniets sidste hotdog: Her er ugens to største kulturnyheder

Jeg tror sgu’, jeg skal ha’ vegetar hotdogs til aftensmad for at fejre, at USA har fået en ny og knap så freaky præsident, skriver klummeskribent Mikael K

Mikael Ryberg Kristensen er sanger og sangskriver i bandet Klondyke. Foto: Bente Poder

Mikael Ryberg Kristensen er sanger og sangskriver i bandet Klondyke. Foto: Bente Poder

Mikael Ryberg Kristensen er sanger og sangskriver i bandet Klondyke.

To af de største kulturnyheder i den forgangne uge har ubetinget været Phil Spectors død og fejringen af at den danske pølsevogn har eksisteret i 100 år.

Phil Spector har spist sin sidste hotdog! Pop-geniet der opfandt den storladne poplyd i slut 50’erne og op gennem 60’erne, “The Wall of Sound”, døde i lørdags med covid 19 i kroppen efter at have tilbragt de sidste 12 år bag tremmer i et amerikansk fængsel.

Hr. Spector startede sin karriere som 18 årig i gruppen The Teddy Bears, der i 1958 fik et nummer 1 hit i USA med sangen “To Know Him is to Love Him”. Sangen som Phil Spector skrev er i dag en klassiker, der senere hen også har været et stort hit for trioen: Dolly Parton, Emmylou Harris og Linda Ronstadt. Et par år efter skrev han sangen “Spanish Harlem”(sunget af Ben E. King), som er én af de mest spillede sange verden har hørt.

Op igennem 60’erne slog han sig ned som pladeproducer. Han skrev og producerede hits for de grupper, han samtidig opfandt. Vi kender alle: The Ronettes (“Be My Baby”), The Crystals (“Then He Kissed Me”), The Crystals (“Da Doo Ron Ron”), The Righteous Brothers (“You’ve Lost That Lovin’ Feelin’”) og Ike & Tina Turner (“River Deep Mountain High”). Listen er ubegribelig lang - over 25 top 40-hits producerede han mellem 1960 og 1965. Lyt til bokssættet “Back to Mono” der er en eminent samling af hits fra mandens hånd. Senere arbejdede Phil Spector sammen med The Beatles (på albummet “Let it Be”), John Lennon, George Harrison, Leonard Cohen og The Ramones. Brian Wilson fra The Beach Boys, David Bowie og Bruce Springsteen har alle nævnt manden som en stor inspirationskilde.

Phil Spector var et geni – men også en galning. Der går historier om, at han kærligt har truet Leonard Cohen og John Lennon med en pistol for panden. I 2003 blev liget af en 40 årig skuespillerinde fundet i hans hjem. Først i 2009 blev han dømt for drabet og sat i fængsel, hvor han skulle afsone mellem 19 år og livstid. Her kom han til at sidde resten af sin levetid, indtil coronaen fik tag i ham. Han døde på et hospital i Californien 16. januar.

Om han nåede at få sig en hotdog i brummen, inden han blev smittet, melder historien ikke noget om – men én af de store historier i denne uge er, at den danske pølsevogn har været på gaden i 100 år. 18. januar 1921 rullede der seks pølsevogne ud i de københavnske gader. Her kunne man købe en “swoller” for 25 øre – og for 5 øre mere kunne man få et rundstykke dertil. En arbejdsmand tjente på dette tidspunkt 2 kroner i timen, så billigt var det ikke. Først i 50’erne blev hotdog’en indført herhjemme i takt med, at vi blev mere amerikaniseret. Pølsen er fra Tyskland – den varme hund er fra united bluff.

I denne så blaserte tid, vi lever i, er alt efterhånden så forbandet politisk korrekt - bare ikke pølsevognene. De langer glædeligt giftige røde pølser med farvestof og billigt svinekød over disken. Der er ikke noget vegetarisk eller vegansk alternativ endnu – på nær måske hos et par hipster-pølsemænd i hovedstaden.

Det er så dansk så dansk, at Shu-Bi-Dua sang:

"Fire tykke med kage og sovs/ Så ka’ jeg atter passe mit tøj/ Og så er det tid til min yndlingsret/ En hotdogs med brutale løg".

Jeg tror sgu’, jeg skal ha’ vegetar hotdogs til aftensmad for at fejre, at USA har fået en ny og knap så freaky præsident.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.