Mennesker og hverdag ‑ Corona

Min datter kommer til at huske dette resten af sit liv - farfars stemme i mørket

Uanset om vi vælger at ses med vores ældre eller holde fysisk afstand, kan vi komme til at fortryde vores valg på sigt, skriver journalist Birgitte Sonne Kristensen i denne klumme

- Min far er en del af den gruppe, vi skal passe på, og det burde nok kunne lade sig gøre at holde kontakten over telefon alene eller på vinkeafstand over hækken. Men der er også noget, der hedder ensomhed og hudsult, skriver Birgitte Sonne Kristensen

- Min far er en del af den gruppe, vi skal passe på, og det burde nok kunne lade sig gøre at holde kontakten over telefon alene eller på vinkeafstand over hækken. Men der er også noget, der hedder ensomhed og hudsult, skriver Birgitte Sonne Kristensen

Min datter på syv år ligger tavs under dynen, imens hendes farfars stemme fylder rummet med beretningen om den syvårige, forældreløse Jimmy Henry Trotter, der flygter fra sine skrækkelige tanter i en kæmpefersken sammen med tusindbenet, græshoppen og sankthansormen.

Han agerer levende lydbog i disse dage – hver aften kl. 19.15 ringer han hende op og læser et nyt kapitel højt. Hun holder selv øje med tiden efter aftensmad, det er tydeligt, at hun sætter pris på denne stund sammen, og lidt før han ringer, ligger hun klar under dynen.

En af aftenenerne, hvor jeg ligger på en madras på hendes gulv og lytter med, kan jeg ikke lade være med at tænke på, at dette er noget, hun kommer til at huske resten af sit liv – hans stemme i mørket.

Han gør det, fordi han savner hende, og de ikke kan ses. Han er en af dem, corona vil ramme hårdt. I starten af nedlukningen af Danmark besluttede vi i familien, at vi ville holde fuldstændig afstand, men valget bliver sværere og sværere, som ugerne går, og i denne weekend besluttede vi med min svoger at ses med mine svigerforældre i deres sommerhus. På behørig afstand selvfølgelig, selvom det er svært med tre børn mellem tre og syv år, der gerne vil holde i hånd og kramme, og man på trods af alle mulige forholdsregler løber en risiko.

Men vi valgte det til, for hvad hvis han pludselig bliver smittet, og vi ikke får set hinanden i øjnene en sidste gang? Vi ved, at det pludselig kan gå stærkt med corona.

Efter de første 14 dage efter nedlukningen, hvor vi alle havde været stort set isoleret og - gik vi ud fra - smittefri, kom min far på besøg. Han blev i fire dage, vi slikkede sol sammen i Rebild Bakker, og min søn på fire indtog hver morgen hans skød, hvorfra han lagde puslespil og spiste havregryn.

Sådanne besøg er slut nu, hvor børnene skal tilbage i skole og børnehave og kan slæbe smitte med sig tilbage. Eller er de?

Også min far er en del af den gruppe, vi skal passe på. Og det burde nok kunne lade sig gøre at holde kontakten over telefon alene eller på vinkeafstand over hækken, men der er også noget, der hedder ensomhed og hudsult.

Vi ved ikke, hvor længe, der går, før der kommer en vaccine. Hvad hvis der går et år, som den svenske statsepidemiolog, Sveriges svar på Søren Brostrøm, mener er realistisk? Seruminstituttet lægger op til et år med social afstand.

Hvad hvis min far, der er enkemand, falder om af et hjertestop inden da, og han har gået i et år uden et kram fra os? Vil vi kunne bære dette senere i livet? Og omvendt, kan jeg tillade mig over for mine søskende at risikere hans liv ved at komme tæt på ham, som jeg gerne vil? Også selvom det er hans valg, og han vælger kontakten til.

Der er mange hensyn, der skal vejes op imod hinanden i familier i disse dage. Til sikkerhed, ansvar og livskvalitet, og i nogle familier, der har meget syge eller udsatte familiemedlemmer, er det ekstra svært lige nu. Hvordan skal den sidste tid være, skal man satse på længere levetid eller bedre tid sammen, mens vi har hinanden?

Uanset hvad vi gør, skal vi gå ind i det med åbne øjne uden at bebrejde os selv bagefter, hvis noget sker. Nogle kommer til at træffe valg, der bliver svære på den ene eller anden måde.

Lige nu kan vi bare krydse fingre for en snarlig vaccine og en tid endnu drikke kaffe på afstand og læse højt for hinanden i mørket.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.