Sidder du også alene i bilen? Se, hvor mange penge du kan spare, hvis du har en passager med

Danskere spilder hver dag over 300.000 timer på forsinkelser og på at sidde i kø i bilen. Hvis vi i stedet kørte med andre, ville der være flere tusinder af kroner - og tid - at spare

Man kan som enkeltperson spare tusinder årligt ved samkørsel. <i>Grafik: Jette Klokkerholm</i>

Man kan som enkeltperson spare tusinder årligt ved samkørsel. Grafik: Jette Klokkerholm

NORDJYLLAND:Hvad vil du helst? Sidde med en god kop kaffe i haven, bruge tid med din familie eller sidde i tung trafik, lange køer og have spildtid, så det basker?

Sandsynligvis det første, tillader vi os at antage.

Alligevel vælger danskere, der pendler i bil, det sidste. Hver eneste dag spilder danske bilister omkring 365.000 timer på grund af forsinkelser og kø. Og det er selvom, det kunne undgås. Ret nemt endda.

Siden 2010 og frem til 2019 er der kommet 25 procent flere personbiler på vejene, og i gennemsnit sidder der i en bil med fem sæder mennesker på 1,4 af dem.

Når trafikken rammer myldretiden, hvor der er mest pres på vejene, er der endda endnu færre. Der sidder kun 1,2 personer i hver bil.

Hvis flere sad sammen, ville det ikke kun betyde mindre kø og spildtid for den enkelte, mere tid til alt det sjove, det ville også betyde kæmpe besparelse på pengepungen, påpeger Vejdirektoratet i en ny kampagne.

Sidstnævnte må siges at være rimelig fordelagtigt i en tid, hvor inflationen presser de fleste.

Pendler du til og fra Aalborg i bil? Så kan du i denne artikel se de mest populære strækninger, og hvor meget du kan spare årligt, hvis du havde en ekstra passager med.

Alle er taberne

Hos Vejdirektoratet har man foretaget forskellige undersøgelser af danskernes transportadfærd, og en af dem fortæller især, hvorfor danskerne foretrækker at køre alene. Årsagerne er både simple og ikke særligt overraskende:

De har ikke lyst til at være sociale, og derudover er grundene også mental forberedelse til arbejde, utryghed ved at køre med en fremmed, og ikke mindst at det er mindre fleksibelt.

Andreas Egense er afdelingsleder ved Vejdirektoratet. <i>Pressefoto: Vejdirektoratet</i>

Andreas Egense er afdelingsleder ved Vejdirektoratet. Pressefoto: Vejdirektoratet

- Du kan måske ikke tage afsted på det tidspunkt, du gerne vil, og måske har du lyst til at handle ind i Fakta på vejen hjem, og det bliver selvfølgelig mere besværligt, hvis man kører med en anden.

- Men når man kører med en fremmed, kræver det selvfølgelig, man lige får brudt isen, og der har vi også forslag til, hvordan man starter samtalen, og så kan det jo være, at man rent faktisk får noget ud af at møde et fremmed menneske, der måske er interessant.

Men hvorfor er det overhovedet, at bilerne skal væk fra vejene, og vi skal samkøre mere?

- Bilerne er en god ting. De gør os mobile. Det gør, at vi kan få arbejdskraft, varer rundt, og det er rart, at man i fritiden kan komme rundt. Men der er de problemer, at nogle af bilerne kører på benzin og diesel, og det belaster klimaet, når vi brænder det af.

- Og så har vi altså nogle steder på vores vejnet, hvor kapaciteten er ved at være opbrugt, og så får vi trængsel, og det gør, at trafikanterne skal bruge tid på at komme frem, og det er et kæmpestort tab for samfundet, at vi spilder tid, fortæller han.

Det er nemlig værdifuld tid, der kunne være brugt på eksempelvis arbejde, fritid og transport af vores varer på vejene, der i stedet tager længere tid og bliver mere omkostningsfulde at transportere rundt.

Derfor er der flere biler på vejene

Stigningen i antallet af biler på vejene skyldes, at vi er et rigt samfund, fortæller Andreas Egense.

- Der er en klar sammenhæng mellem, hvordan det går med økonomien i samfundet, og hvor meget trafik, der er. Når vi er blevet rigere, skyldes det, at vi producerer mere, så der er mere arbejdskraft, der skal transporteres rundt, der er flere varer og serviceydelser, der skal transporteres. Og vi får flere penge til at købe og køre i bil.

En del af løsningen på presset kunne ifølge Andreas være udvidelse af kapaciteten på vejene og udvidelse af kollektiv trafik. Begge dele er en bekostelig affære, påpeger han, og derfor er samkørsel en oplagt, hurtig og klimavenlig løsning. Og så er der tusinder af kroner at spare.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.