ANMELDELSE: Så kom der gang i den

”Norskov” skruer op for tempoet

Er det ikke lige vel grønt og solrigt til, at det er 9. april? Og var der ikke sne på byens tage for et par afsnit siden? Nå, pyt. Både Thomas Levin (tv.) og Jacob Hauberg Lohmann leverer flotte skuespil-præstationer.
Er det ikke lige vel grønt og solrigt til, at det er 9. april? Og var der ikke sne på byens tage for et par afsnit siden? Nå, pyt. Både Thomas Levin (tv.) og Jacob Hauberg Lohmann leverer flotte skuespil-præstationer.

TV-DRAMA

“Norskov” - afsnit 7

# # # # # ¤

Vi har været rimeligt konsekvente her i avisen med karaktererne til “Norskov”, der har landet fire stjerner pr. afsnit indtil nu. Fire stjerne for en solid dramaserie til aftenkaffen med vedkommende karakterer, troværdige miljøer og afdæmpede dramatiske virkemidler. Prisen har været, at serien fra tid til anden har virket en kende sendrægtig, været rimeligt forudsigelig og manglet virkelig intens spænding.

Men det tyder på, at det er ved at vende - og det til det bedre.

Tom (Thomas Levin) har haft mange scener, hvor han mere eller mindre bare stirrede ud i luften. Et postulat om, at han har grublet, overvejet, erindret, følt og grublet lidt mere. Det har flere gange nærmet sig en irritations-grænse, men nu er det på tide med ros - både til Levin og de skiftende instruktører - for den underspillede måde, han igen og igen forsøger at distancere sig fra barndomsvennen Casper, Bonden. Og det samtidig med at Bonden hårdnakket vedholdende - på sin charmerende joviale facon - kæmper for at genetablere deres ungdoms tætte forhold.

Den kyniske udlægning kunne være, at Bonden simpelthen ser en personlig fordel i at have en nær kontakt i politiet … hvis nu hans måske, måske ikke engagement i narkohandlen skulle blive et politimæssigt problem. Men det kunne jo også bare være, at han faktisk har savnet sin gode, gamle hockey-ven.

Troværdig borgmester

For det er et sympatisk træk ved “Norskov”, at det virker som om, mange beslutninger træffes i en større sags tjeneste - også selvom det har kortsigtede trælse konsekvenser for den enkelte.

Borgmester Martin (Claus Riis Østergaard) virker troværdig, når han sætter himmel og jord og private, uformelle netværk i bevægelse for at sikre finansieringen af det bølgeenergianlæg, der er en væsentlig del af hele klimahavn-projektet. Nuvel, han har personlig prestige på spil, men det virker mere som om, han faktisk gør det for byens skyld; fordi han tror på, at det er en rigtig løsning for Norskov på langt sigt - ikke kun for at han kan få æren for det.

Og Jackie (Anne Sofie Espersen), som bider sine sårede følelser og modviljen mod at bede moderen om hjælp i sig og samarbejder for at presse Mutter Noack og værftsdirektøren til at investere … igen for byens skyld.

Investeringer i bølger

Selv værftsdirektøren og Susanne Noack virker overbevisende i deres ønske - måske hjulpet på vej af lidt gensidig tiltrækning og en pæn sjat god vin - om at investere nogle af deres respektive firmaers mange millioner i det der bølgeenergi. For byens skyld (og sikkert også for profittens - på lidt længere sigt).

Det er også blevet rigtig spændende, om Bonden i det hele taget er involveret i narko-sagen. Og i givet fald hvordan.

Først virkede han rimelig uskyldig. For et par afsnit siden blev det så sandsynliggjort, at han ikke bare var involveret, men oven i købet bagmanden El Danés. Så der var i den grad lagt op til spænding i nøglescenen, hvor hans møde derhjemme med sin svenske kontakt ville cementere hans skyld.

Og hvad er det med Bonden?

Politiet havde hacket sig ind i Bondens private videoovervågning. Tom havde efter svære etiske overvejelser udnyttet sit venskab til at plante en mikrofon. Den svenske kontakt var i telefonen blevet lovet, at han ville få “produktet” - denne herlige narkokliche - at se. Og så var det slet ikke narko, men Oliver, det handlede om. Og den svenske kontakt var talentspejder for top-ishockeyklubben Djurgården i Stockholm.

Det skal nok vise sig at være et alvorligt tilbageslag for efterforskningen, men det efterlader spørgsmålet om Bondens narko-engagement åbent. For vel mødtes de med Koskinen på kasinoet i Gøteborg, og vel mødtes Koskinen med bøllen Reese på samme kasino. Men det behøver jo ikke at betyde, at Bonden faktisk er El Danés.

I hvert fald har spændingskurven fået et nøk opad.

Tune Kristensen

tune.kristensen@nordjyske.dk

“Norskov” - afsnit 7

Episodetitel: “Bondens nevø”

Hovedforfatter: Dunja Gry Jensen

Episodeforfattere: Per Daumiller, Ina Bruhn, Jens Dahl, Simon Weil og Lars K. Andersen

Konceptuerende instruktør: Louise N. D. Friedberg

Instruktion: Søren Balle

TV 2, mandag aften

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden