Gebyrer

Bankgebyrer når rekordniveau

Bankerne skovler penge ind på gebyrer. Kunderne kan forvente yderligere stigninger

Arkivfoto
Arkivfoto

HELE LANDET: Danske bankkunder betaler stadig flere gebyrer for at benytte deres bank, og i år ventes den samlede gebyrregning at passere 20 mia. kr.

Det er ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten blot anden gang nogensinde, at det sker.

Første gang var i 2007, da økonomien buldrede af sted. Siden er omfanget af bankernes forretning med kunderne skrumpet næsten 10 pct., men efter et dyk i 2008 og 2009 er gebyrerne tilbage på alle tiders rekordniveau.

Vigtig indtægtskilde

- Banker er almindelige virksomheder, der skal tjene penge, og i øjeblikket ligger sektorens indtjening på et meget lavt niveau. Derfor tror jeg, at danskerne godt kan se, hvorfor gebyrerne stiger, siger Niels Storm Stenbæk, cheføkonom i Finansrådet, som er bankernes interesseorganisation.

Ifølge bankerne er det nærmest en bunden opgave at øge indtjeningen, og i den forbindelse er gebyrer, som rammer både privat- og erhvervskunder, blevet en stadig vigtigere indtægtskilde. Det skyldes, at den traditionelle bankforretning er presset af den beskedne efterspørgsel på at låne penge.

- Finanstilsynet og Nationalbanken kræver mere eller mindre, at indtjeningen stiger, for der er kommet nye krav om, at sektoren skal polstre sig bedre, siger Niels Storm Stenbæk.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Gå til relaterede emner

Forsiden