De allersvageste betaler regningen
Åbent brev til Brønderslev Byråd.
Brønderslev er de seneste tider blevet berygtet for forskellige problematiske sager, og nu ønsker man at blive kendt på, hvordan man behandler kommunens allersvageste borgere ved igen at ramme dem med sparekniven. De seneste års besparelser for de psykisk udviklingshæmmede er de seneste år blevet besparet med: Reduktion af hjemmedage fra ugentligt til 14-dags, personalebesparelser, ledsagerordning, nattevagt, fjernelse af dagtilbud - Aktivitetshuset, manglende udvikling i nogle bofællesskaber i henhold til individuel handleplan og der er flere spareplaner i vente - f.eks. andre dagtilbud. Der er forlængst skåret til "benet". Hvorfor samme de allersvageste? Er der for få stemmer i denne gruppe, inklusive deres pårørende? De afgørende flertal i byrådet (S og SF) siger ellers, at de er de svagestes parti. Men altså ikke de allersvageste?. Hvor er KVO (de borgerlige)? Hvordan stiller I jer til denne gruppe borgere. Byrådet siger: Denne gruppe borgere er en tung post på budgettet. Men hvorfor er det en tung post? Hvorfor: Fordi de er svage og har brug for megen hjælp ud fra deres individuelle handleplan, som laves og genvurderes hvert år i henhold til tidligere amtsinstitution i byen. Fordi der spildes for megen tid på interne møder, i stedet for at ansætte effektive ledere. Forvaltningen mangler en ildsjæl, der har denne gruppe borgere på hjertet. Når borgmesteren engang sagde åbenhed og samarbejde, oplever vi det i dag som tomme politiske floskler uden indhold. Hvad er der ved at komme og få en sludder for en sladder, når tingene er besluttet? Det er at blive holdt for nar. Hvad er der ved at komme til budgetmøder, hvor man sættes sammen med andre borgergrupper. Det er for stort og uoverskueligt for alle. For lidt indsigt i andres områder. Et forslag: Inviter os til noget I reelt vil samarbejde om, om I har mod.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.