DSB: Evakuering sidste udvej

Bedre at melde, at der ikke er nyt end at lade folk i uvidenhed, siger forretningschef fra DSB

Passagerernes sikkerhed går frem for alt understreger DSBs forretningshcef Leif Fabrin. Privatfoto

Passagerernes sikkerhed går frem for alt understreger DSBs forretningshcef Leif Fabrin. Privatfoto

SULSTED:- Jeg har endnu ikke haft mulighed for at tale med togpersonalet. Men hvis toguheldet i Sulsted er blevet håndteret som beskrevet af passagerne, så er jeg da lidt ked af forløbet.

Sådan lyder kommentaren fra Leif Fabrin, forretningschef hos DSB, ovenpå uheldet med en gearkasse, der stoppede et IC4-tog fra Hjørring til Aalborg mandag morgen i Sulsted.

- Jeg har ikke talt med hverken lokoføreren eller togføreren. Men lad mig understrege, at en evakuering af et tog er allersidste udvej, vi griber til, når alle andre muligheder for at få et tog til at køre igen er opgivet, siger Leif Fabrin.

Når der sker et togstop, så går mange procedurer og folk i gang med dels at forsøge at fejlrette på toget, dels at give beskeder rundt om i DSBs system samt til Banedanmark, så der ifølge forretningschefen kan blive gjort det bedst mulige for passagererne.

Info kom ud

- Med hensyn til information til passagererne i denne situation, mener jeg ikke, det kunne gøres meget bedre. Vore procedurer er at forsøge at holde folk informeret, og jeg ved godt, at fem minutter kan synes længe, når man sidder og venter i et tog, men vi forsøger jo i første omgang at finde fejlen, så vi kan give passagererne en ordentlig besked. Derefter er proceduren, at det er bedre løbende at gentage en melding, selv om der ikke er noget afgørende nyt, end bare lade passagererne vente yderligere, siger Leif Fabrin.

- Vi forsøger at fejlrette og informerer om det. Da det så ikke kan lade sig gøre at fejlrette, informerer vi om det. Da beslutningen, om at toget ikke kan køre videre, træffes, informerer vi om det, og det gælder også da det - som den allersidste udvej - bliver besluttet at evakuere toget, siger forretningschefen.

Han kan ikke give en forklaring om, hvorfor der blev givet besked om, at passagererne kunne komme med et efterfølgende tog fra nord.

- Det er en af de ting, jeg skal have undersøgt, siger han.

Til den rigtige side

Da toget så bliver evakueret, er det også normal procedure, at det sker til den side, hvor der ikke er spor - altså modsat eventuelle kørende tog.

- Jeg er ikke klar over, hvorfor det blev besluttet at evakuere fra lokoførerens plads. Men det var til den rigtige side bort fra kørende tog. Normalt evakuerer vi fra indstigningsdørene, og der er endda nødstiger, som kan anvendes, hvis der er brug for det. Men den del er jeg også nødt til at have undersøgt nærmere. Det gælder også, hvorfor der ikke var hjælp at hente fra togpersonalets side, da passagererne blev evakueret fra lokoførerens dør, siger Leif Fabrin.

- Helt generelt vil jeg dog igen understrege, at sikkerheden går frem for alt. Og ifølge de oplysninger, jeg har på nuværende tidspunkt, var der givet tilladelse fra Banedanmarks side til evakueringen. Det er Banedanmark, der stiller signalerne, og det er derfor også dem, der giver tilladelse til at påbegynde evakueringen, så der var ingen fare på færde, mener forretningschefen.

Han henviser i øvrigt til DSB’s rejsetidsgarantiordning, der sikrer, at passagerer får kompensation, alt efter hvor forsinket de er blevet på deres rejse med DSB.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Breaking
Mikkel Hansen er sygemeldt med symptomer på stress
Luk