Fire nemme råd til at øge forbrændingen

Med enkle tricks kan du måske øge forbrændingen uden ekstra timer i fitnesscentret

Arkivfoto: Michael Bygballe

Arkivfoto: Michael Bygballe

LIVSSTIL:Når du spiser for mange kalorier, ophobes de overskydende som fedt, så enten skal du spise færre kalorier, eller øge forbrændingen. Helst begge dele.

Selv om du har været på slankekur i længere tid, kan det ofte være svært at slippe af med de sidste kilo, men med nogle enkle tricks kan du måske øge forbrændingen uden endnu flere timer i fitnesscentret, skriver voksnekvinder.dk.

Sov i totalt mørke

Ifølge en international undersøgelse stimulerer melatonin-produktionen fremkomsten af beige fedt, der hjælper med at regulere kroppens vægtkontrol. I modsætning til hvidt fedt, som er en ophobning af for mange kalorier, så forbrænder beige fedt kalorier.

Melatonin øges om natten – ikke pga. søvnen, men fordi vi ligger i mørke. Melatonin-produktionen hæmmes af lys. Selv minimalt lys fra tændte computere eller lys fra gaden, kan reducere melatonin-produktionen.

Skru ned for varmen

Det er fristende at skrue op for varmen i disse kolde måneder, men hvis du vil tabe dig skal du skrue ned. Flere undersøgelser viser, at koldere temperaturer øger produktionen af det beige fedt, der forbrænder kalorier.

Bl.a. har forskere fra University of Kentucky School of Medicine analyseret vævsprøver fra 55 personers mavefedt for at undersøge, om vævsprøver, der bliver taget om vinteren viste flere tegn på beige fedt end dem, der bliver taget om sommeren.

7 råd til at slippe af med mavefedtet

Analysen afslørede at mavefedtet om vinteren havde et højere niveau af to genetiske markører for beige fedt, sammenlignet med de prøver, der blev taget om sommeren. Lårprøverne taget om vinteren viste forhøjede niveauer af tre genetiske markører forbundet med beige eller brunt fedt.

Løb før morgenmaden

Du kan forbrænde mere fedt ved at løbe en tur før du spiser morgenmad istedet for at vente til senere på dagen.

Det viser en undersøgelse fra Northumbria University, der testede en gruppe mænd på et løbebånd. Resultaterne viste, at deltagere, der havde trænet på tom mave, havde forbrændt næsten 20 procent mere fedt i forhold til dem, der havde spist morgenmad før deres træning. Det betyder, at udførelse af træning på tom mave er mest effektivt i forsøget på at tabe fedt.

Løb langsommere og lev længere

- For at tabe kropsfedt er vi nødt til at bruge mere fedt end vi indtager. Motion øger den samlede mængde energi, vi forbruger og en større del af denne energi kommer fra eksisterende fedtlagre hvis træningen udføres efter en nats faste, siger medforfatteren Javier Gonzalez.

Spis chili

En ny undersøgelse fra University of Wyoming viste hvordan capsaicin, der er den aktive ingrediens i chili, kan stimulere termogenese og energiforbrænding ved at aktivere receptorer i hvide og brune fedtceller.

”Vores forsøg afslørede, at capsaicin sætter gang i et kanalprotein kaldet TRPV1 (Transient Receptor Potential Vanilloid 1), der undertrykker fedme forårsaget af en fedtrig kost,” siger Vivek Krishnan, der er medforfatter på undersøgelsen..

I forsøget, hvor 0,01 procent af den fedtrige kost bestod af capsaicin, forhindrede chilistoffet vægtforøgelse hos vildtype-mus, men ikke hos mus, der genetisk manglede TRPV1.

”Endvidere ændrede capsaicin ikke musenes føde- eller vandindtagelse, selvom det øgede stofskiftet og energiforbrændingen,” forklarer Krishnan.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.