Frisk fisk ingen nyhed

I NORDJYSKE"s søndag under lokalsiderne for Jammerbugten kunne man læse, at nu skulle et nyt tiltag, med investering i fiskekutter som forretning i hjertet af København give mulighed for friske fisk til hovedstaden.

Og for een , for hvem hele livet har drejet sig om fisk, så vil et hvert tiltag i retning af, at forbrugerne vil få så frisk fisk som muligt hilses meget velkommen. Men når det så er sagt, så kan artiklen i søndags meget nemt efterlade det billede, at Københavnerne ikke får frisk fisk leveret i dag. Og det er jo ikke tilfældet. For dem der i første omgang har opfattet søndagens (gode ) initiativ fra Thorup Strand som en revolusionerende nyhed, finder jeg det fair og rimeligt at oplyse, at København har i generationer fået dagsfanget fisk leveret dagen efter, at de er ilandbragt og det gælder stort set fra alle havne i det nordlige /nordvestlige Jylland. Faktum er ganske enkelt denne, at dagfanget fisk der sælges /købes her i Nordjylland om eftermiddagen inden kl. 15.00 er leveret i København hos de store en gros fiskeforretninger i Kødbyen såvel som Fisketorvet og i øvrigt rundt på Sjælland, længe inden københavnerne vågner næste morgen. Og det har de jo gjort i generationer og har gjort det meget godt. Så mere frisk kan den vel ikke være. Friskheden afhænger alene af friskheden af den fisk der afsendes til forbrugeren i København. Så det er jo ikke lige på transport tiden fra afgang fra Nordjylland og til levering i København det nye koncept vil være bedre end de eksisterende leverings systemer. Så det er der ikke de store revolutioner i at konkurrere på. Men hvor man måske har en fordel kan være på prisen, dersom man begrænser mellemleddene. Jo færre mellemled jo billigere kan varen vel sælges. Det er jo rimeligt uforståeligt, at et kilo rødspætter , som koster mellem 12 og 15 kr. pr kg. på auktionen i Nordjylland og med en fragt der svarer til 50 øre pr stk (2.00 kr. pr. kg.) dagen efter sættes til salg for en pris på mellem 150- 200 kr. pr kg. i de finere fiskeforretninger. Men selvfølgelig får initiativet de bedste ønsker med på vej. Andet vil være bagstræberisk. Transporten og transporttiden skal og vil ingen hindring blive for succes fremover.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.