Teater

Giv operaen en chance

Heller ikke for sangerne selv var mødet med den klassiske sang kærlighed ved første lyt

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Troels Kold, organist ved kirkerne i Øster Hurup og Als, bearbejdede i 2007 Mozarts enakter "Teaterdirektøren" til dansk. Det Nordjyske Operakompagni har siden opført forestillingen omkring 40 gange, og Charlotte Hjørringgaard Larsen har sammen med K

Næppe nogen kunstart er udsat for så mange fordomme som opera. Det er gammelt, støvet, umuligt at forstå og opføres mest til ære for ældre damer med blåt hår. For blot at nævne et par. - Jeg vil hellere skære mig selv i knæhaserne med et rustent barberblad end se opera, er filmproducenten Peter Aalbæk Jensen citeret for at sige. Men måske handler det bare om at give operaen en chance. Det mener i hvert fald to yngre operasangere, Charlotte Hjørringgaard Larsen (32) og Kristian Krebs (30), De er begge aktive i Det Nordjyske Operakompagni, som under Aalborg Operafestival opfører en dansk bearbejdelse af Mozarts enakter "Teaterdirektøren" på Lundbæk Landbrugsskole. - Opera er måske ikke så let tilgængelig som popmusik, men faktisk var flere af de store operaklassikere jo datidens popmusik, og det faktum, at de stadig opføres her 200-300 år efter, viser jo, at de er holdbare, siger Kristian Krebs. - Jeg kunne heller ikke lide opera, da jeg var teenager. Men da jeg kom på MGK (Musikalsk Grund Kursus), blev vi jo præsenteret for det hele tiden. I starten syntes jeg, at det var sjovere selv at synge opera end at høre på det, men efterhånden som jeg lærte genren at kende, kom jeg til at elske den, supplerer Charlotte Hjørringgaard. Begge har taget vejen igennem musicals og operetter, før de faldt for operaen, og de opfordrer eventuelle begyndere til at starte med noget af det mere let tilgængelige. Mozart kunne være en mulighed, deres egen forestilling er dog udsolgt. Eller en komedie som krimioperaen "Hvem myrdede sopranen?", som også tager lidt gas på selve operagenren. Aalborg Operafestival er i det hele taget fyldt med operaarrangementer, hvor man kan få smagsprøver på populære arier og duetter. Har man mod på at forsøge sig med en hel operaforestilling, kan det være en god ide at sætte sig ind i handlingen på forhånd. - Mange operaer synges jo på originalsproget, tysk, engelsk eller italiensk, så det kan være svært at følge med. Men køb eventuelt operaen på cd eller dvd og læs handlingen op, så bliver liveoplevelsen større, anbefaler Kristian Krebs. De vil ikke benægte, at det typiske operapublikum er godt oppe i alderen. Men det gælder jo også teater- og det klassiske musikpublikum. Og sådan har det altid været - underforstået, at operaen ikke er ved at uddø som genre, men hele tiden rekrutterer et nyt publikum, omend flest i den modne alder. - Det Nordjyske Operakompagni er tit ude at optræde på skoler, og her oplever vi aldrig, at børnene siger fra på forhånd. De sidder virkelig stille og suger til sig. Ikke at de nødvendigvis går hjem og hører opera bagefter, men de får nye indtryk, og det er vigtigt. Vi vil jo alle gerne have lyset ind af alle vinduer, siger Kristian Krebs. At synge opera kræver en særlig sangteknik, som også kan virke anstrengende på nogen. Men det har et helt lavpraktisk formål. En solist i en stor forestilling skal hamle op med et stort orkester og måske et kor, og da genren blev opfundet, var der ikke noget, der hed elektrisk forstærkning. - Det handler blandt andet om at åbne alle de klangrum, der findes i næse-, pande- og mundhule, så man bruger kroppen som forstærker, forklarer Charlotte Hjørringgaard. Det er teknisk vanskeligt, og selv om de begge er fuldbefarne operasangere, går de stadig til sangundervisning. Det samme gør de store stjerner. - Man kan ikke selv høre, hvordan ens stemme lyder. Derfor er det vigtigt at have en lærer, der kan fortælle, når lyden er helt rigtig. Man skal så forsøge at huske den fornemmelse, man havde i kroppen, da det skete, siger Kristian Krebs. Det er fysisk hårdt at synge opera. Som topatleter skal sangere holde sig i form og restituere mellem forestillingerne. De store partier kan ikke synges to dage i træk. Og så til sidst en sejlivet skrøne, som Kristian Krebs beklager at måtte aflive: Det kan ikke lade sig gøre at sprænge et krystalglas alene ved stemmens kraft. - Jo, i teorien, hvis man kan ramme præcis den egenfrekvens, som glasset har. Men det vil være et lykketræf. - Damn it. Det har jeg ellers øvet mig på. Det kunne være et godt trick at optræde med, griner Charlotte Hjørringgaard.