Hvor er det uværdigt
Så kom de første åbenbaringer om ti meter bræmmer langs vandløb og søer, og naturfredningsforeningen må fryde sig over det kolossale landbrugsareal, der skal udfases, 72 000 ha, en tredjedel mere ind først udmeldt.
Men så er der også skrabet i bund. Gamle skelgrøfter, der ifølge vandløbsloven ikke er vandløb, men skel, er belagt med 10 meter bræmmer på hver side. I dag fremstår mange af disse skelgrøfter som læhegn med volde som følge af den sandflugt, der hen over årene er blevet fanget af græs buske og træer. I begrundelse for bræmmer er disse omvendte vandløb erklæret for karpevand. Lavninger er erklæret for søer og skal omkranses af 10 meter bræmmer, og som prikken over i'et skal landmanden sørge for, at arealerne er fri for generende vegetation, så det naturelskende folk, der nu har fri adgang, til det, der i fordums tid var marker, kan færdes ugenert. Nu må det altså stoppe. Nok stjæler samfundet bøndernes jord, men der følger nok også en trussel om at fratage landbrugsstøtten, når nidkære kontrollanter invaderer disse nu offentlige arealer. Den eneste ret, landmanden beholder, er ejendomsskatten, ejendomsretten er grundlovssikret, men 72.000 ha. der repræsenterer en værdi på omkring 10 milliarder kr. konfiskeres uden videre. Er dette et retssamfund værdigt? Landboforeninger, gør noget.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.