iPad i skolen øger børns indlæring markant
Elever, der blev undervist med iPad, klarer sig 20 procent bedre end andre elever

Arkivfoto: Peter Mørk Foto: Peter Mørk
SVERIGE:I fire år har 500 skolebørn i den svenske kommune Sollentuna lige nord for Stockholm skrevet på tabletcomputere i stedet for på papir. Kommunen valgte i 2011 at investere i den digitale teknologi, og samtidig indførte den en ny pædagogisk metode, der kaldes ’skriv for at lære’. Resultaterne er imponerende.
Elever i tredje klasse, som er blevet undervist med tabletcomputere efter den nye metode, klarer sig 20 procent bedre end andre elever i svensk og matematik. Det viser en endnu ikke publiceret undersøgelse ifølge Dagbladet Information.
”Den gruppe, som har arbejdet efter den her model, får markant højre resultater. Særligt de svagest præsterende elever klarer sig bedre,” siger Annika Agélii Genlott, der er forsker ved Örebro Universitet og står bag undersøgelsen.
”Vi så også, at forskellene mellem drenges og pigers færdigheder bliver mindre med den her model,” siger hun til Information.
De svenske elever arbejder blandt andet i Google Docs-lignende programmer på deres tablet, hvor både lærere og elever kan dele tekster med hinanden og give skriftlig respons.
Den store effekt skyldes ikke tabletcomputerne i sig selv, men måden de anvendes på.
Uden en veldefineret pædagogisk metode forværrer brugen af computere nemlig elevernes resultater i stedet for at forbedre dem, viser undersøgelsen.
Det nye studie lander midt i en langvarig læsepædagogisk debat: Skal man lære børn at skrive ved systematisk at gå fra bogstaver til ord til sætning - sådan som man traditionelt har gjort det i den danske folkeskole - eller kan børn lære ord, bogstaver, læsning og skrivning på én gang. Professor på DPU Jeppe Bundsgaard mener det sidste, og han glæder sig over de nye konklusioner.
”Den her undersøgelse ligger helt i forlængelse af moderne lærings- og undervisningsteori, men er klart i modsætning til det, man gør herhjemme lige nu,” siger han til Information.
”’Skriv for at lære’ ser ud til at være en rigtig fornuftig pædagogik, og det er positivt, hvis den nye undersøgelse bekræfter det. Det er jo ikke iPad’en, der gør eleverne bedre, det er den pædagogik, der anvendes,” siger Jeppe Bundsgaard til Information.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.