EMNER

Jensen mod Jensen

Jensen’s Bøfhus kræver, at Jensens Fiskerestaurant i Sæby ændrer navn

Jacob Jensen: - Jeg mener ikke, at navnet kan give anledning til forveksling. Der er jo stor forskel på fisk og bøf.Foto: Kurt Bering
Jacob Jensen: - Jeg mener ikke, at navnet kan give anledning til forveksling. Der er jo stor forskel på fisk og bøf.Foto: Kurt Bering Kurt Bering

SÆBY: - I Danmark er der 268.000, der hedder Jensen, så jeg synes jo ikke, at nogen kan have eneret på navnet.

Sådan siger restauratør Jacob Jensen til NORDJYSKE Stiftstidende.

Han har drevet Jensens Fiskerestaurant i Sæby siden 2001, men risikerer nu at måtte ændre navnet.

Det afgøres i Sø- og Handelsretten i Aarhus i en sag, som begynder mandag og som er anlagt af Jensen’s Bøfhus, den kendte kæde af bøfrestauranter.

Her mener man, at navnet på fiskerestauranten ligger for tæt på bøfkædens navn.

Men det har Jacob Jensen ikke uden videre villet rette sig efter:

- Vi var i sin tid to i skoleklassen, der hed Jacob Jensen, så det varede ikke længe, før jeg bare blev kaldt Jensen, og sådan har det været siden. Ingen kalder mig Jacob længere, fastslår (Jacob) Jensen.

- Derfor var det også helt naturligt for mig at bruge navnet Jensens Bistro, da jeg i 1992 åbnede en bistro her på havnen i Sæby. Og da jeg så åbnede fiskerestauranten i 2001, ikke så meget som overvejede jeg at kalde den andet end Jensens Fiskerestaurant.

Jacob Jensen har aldrig forestillet sig, at navnet kunne give anledning til forveksling på nogen måde, og det har bestemt heller ikke været hans intention:

- Vi har jo vidt forskellige koncepter. Jeg kører hovedsageligt med en fiskebuffet, mens de sælger bøffer, konstaterer han og peger desuden på, at han nu har drevet restauranten i 12 år.

Han mener med andre ord, at bøfkæden har haft rigelig med tid til at opdage navnesammenfaldet, og at der desuden er mange andre forretninger, der har Jensen som en del af navnet, hvorfor han ikke kan se noget problem i, at han også bruger det.

Hos Jensen’s Bøfhus, som har brugt dette navn siden 1990, er man kede af sagen og havde gerne været den foruden:

- Men vi ønsker naturligvis at værne om vores brand og vores navn, som vi i mere end 20 år har brugt mange millioner kroner på at markedsføre. Vi mener ikke, at andre restauranter bør kunne trække på den goodwill, som vi har opbygget, siger pressechef Jens Arnborg Lund.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Gå til relaterede emner

Forsiden