Knudemanden

Teater Nordkraft har urpremiere på nycirkusforestillingen "Er du os?"

Uden på og inde i knuden lever den navnløse person (Lars Gregersen) sit helt eget liv, indtil han opdager livet udenfor. Foto: Daniel Bygballe

Uden på og inde i knuden lever den navnløse person (Lars Gregersen) sit helt eget liv, indtil han opdager livet udenfor. Foto: Daniel Bygballe

Et reb opå 222 meter knyttet til en 150 kg tung klode, der hænger ned fra loftet, udgør scenografien i nycirkus-kompagniet Glimts forestilling "Er du os?", som har urpremiere i Teater Nordkraft fredag. På kloden lever vores navnløse hovedperson sit liv, indtil han en dag opdager, at der er en verden udenfor. Han går på opdagelse, møder andre mennesker (publikum), ser sin egen verden udefra, begynder at lege med kloden, går på opdagelse i den, laver grænser, flytter grænser og udpiner kloden, som ender med at gå til grunde. En stort set ordløs forestilling, 50 minutter lang, men kun én aktør på scenen: 34-årige Lars Gregersen, selvlært performer og til daglig tilknyttet den 10 år gamle københavnske performertrup Glimt. Han undfangede ideen til forestillingen for tre år siden, året efter faldt finansieringen på plads, og fra august til oktober og igen siden midt i februar er stykket blevet indøvet, - Jeg har lige fra starten haft billedet af rebknuden inde i hovedet uden at vide, om det rent faktisk kunne lade sig gøre at lave den i virkeligheden. Men takket være dygtige konsulenter er den blevet en realitet. Jeg havde en overgang en forestilling om, at den skulle kunne hejses op og ned, og jeg overvejede også, om der skulle være lyd i den. Men begge ideer er droppet - af praktiske og kunstneriske årsager, siger Lars Gregersen. Han kalder sig selv performer - har ikke papir på en egentlig uddannelse - men har gået på nycirkusskole og et år på Moskvas Statscirkus' skole, har taget danse- og teaterkurser, spillet masser af gadeteaterforestillinger i udlandet og har på den måde selv flikket en uddannelse sammen. I 2008 lavede han sin første soloforestilling "Sisyphus Ascending" til pæne anmeldelser, og nu er opfølgeren med støtte fra Statens Kunstråd og Bikubenfonden klar til premiere. At det foregår i Aalborg skyldes ikke mindst, at Teater Nordkraft har kunnet tilbyde truppen sin teatersal i et par uger til at finpudse projektet i ro og mag. En luksus for truppen, der ellers kun råder over et øvestudie på Amager. Lars Gregersen lader sig i sine forestillinger inspirere af hverdagsbegivenheder, som - når de bliver vendt på hovedet - kan få nærmest absurde dimensioner. I "Sisyphus Ascending" blev legenden om Sisyfos fra den græske mytologi omplantet til et moderne kontor, hvor en stakkels papirnusser forgæves forsøger at bringe orden i mapper og dokumenter. I "Er du os?" er det vores mentale og fysiske grænser, territorier og opdeling i "os og de andre", der sættes på spidsen. Vi opfatter dem som naturlige, men er de også det? - Det er en fortælling om en person, der uforvarende kommer til at ødelægge sin klode. Den historie kan tolkes på flere planer - som vores fælles rovdrift på jordkloden eller som et menneskes udvikling og afvikling af sin egen lille verden, siger Lars Gregersen. Undervejs i forestillingen kravler han rundt på kloden, udfører akrobatiske øvelser, sætter kloden i svingninger og udnytter i det hele taget den simple scenografi til det yderste. Symbolikken er ind imellem tyk som selve det reb, der holder kloden oppe. Men det vigtigste for Lars Gregersen er, at historien hele tiden udvikler sig. - Nycirkus er jo blevet et så vidt begreb, at det næsten har mistet sin mening. Man kunne i stedet kalde det fysisk teater. Det vigtigste for os er, at vi har en historie at fortælle. Det er den, der er udgangspunktet, ikke cirkusteknikkerne. Vi kunne sagtens have fyldt forestillingen med fantastiske moves, som ville have set flotte ud. Men de skal have en funktion i forhold til historien, ellers ryger de ud. Der har ikke været instruktør på forestillingen, men det betyder ikke, at Lars Gregersen har været Palle alene i verden. - Jeg har naturligvis brugt video for at kunne se mig selv udefra, men det gør det ikke alene. Enhver skuespiller eller performer er nødt til at have input, så man bliver tvunget ud ad nye spor. Så jeg har gjort flittigt brug af en masse "konsulenter", som alle har bidraget konstruktivt til det endelige resultat. Typisk for moderne teater bliver publikum også inddraget i forestillingen. Ikke ved at blive trukket frem på scenen og udstillet men dog ved at blive involveret i handlingen. - Det er vigtigt for historien, og heldigvis er publikum ved at have vænnet sig til at spille med. De bliver ikke længere chokeret over at være en del af historien. "Er du os?" - og anden fakta Forestilling af den københavnske performertrup Glimt. Urpremiere på Teater Nordkraft fredag 23. marts. Spiller også lørdag 24., mandag 26., tirsdag 27. og onsdag 28. marts. Ide, iscenesættelse og performer: Lars Gregersen. Musik: Henriette Groth. Lysdesign: Mogens Kjempff. Dramaturg; Nina Bassett. Koreograf, konsulent og kostume: Camilla Sarrazin. Forestillingen vises efterfølgende bl.a. på Bora Bora i Aarhus og Teater Momentum i Odense, inden den til august opføres på årets nycirkusfestival i København.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.