Lækkerier i lange baner

Der var delikatesser og design til den store guldmedalje, da traditionsrig messe i Skagen åbnede fredag

11
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Karen Riis foran et af de populære smagssteder - øl fra Skagen Bryghus.

SKAGEN:Der var traditionen tro kø ude foran den gamle auktionshal, da Skagen Food & Design Market fredag formiddag for niende gang slog dørene op.

Indenfor kunne de mange gæster mæske sig i lækkerier til både ganen og øjet.

Således bød de 24 stande på alt fra brød, bjesk, chokolade, kaffe, øl, oste, marmelader, mjød og meget mere til smykker, minkskind- og pelse og brugskunst.

Udenfor, lige op ad kajen, var der børnehjørne, hvor de små kunne filetere friske fisk under kyndig vejledning og grille dem.

Og det var der mange som gjorde, for arrangørerne havde nemlig inviteret byens børne- og daginstitutioner på visit.

Selve messen er for nordjyske producenter og forhandlere af kvalitetsvarer og specialprodukter, så der var både lokale kendinge som Slagter Munch med Skagen Skinken, Skagen Fiskerestaurant og Skagen Bryghus.

Men også producenter fra både Mariager, Blokhus og Aalborg viste varerne frem. Og dertil standen fra Kopenhagen Fur med skind - for det hele begyndte faktisk med mink.

- For en ti år siden var der en del snak om, at mange små producenter måtte lukke og generelt havde det svært. Og der opstod faktisk idéen til en messe for nordjyske småproducenter. Det begyndte i et telt udenfor Kappelborg hvor vi havde dels pels og fødevarer udstillet, og siden rykkede vi så ind i denne gamle auktionshal, fortæller pelsdyravler og initiativtager Kjeld Larsen.

Formålet med messen er, udover at give de besøgende gode smags- og designoplevelser, også at skabe kontakt mellem forbruger og producent, som turistdirektør Lene Kappelborg blandt andet sagde i sin åbningstale.

Og alle udstillere, hvad enten det var mad, drikke eller design, var også klar med gode historier om deres varer.

- Fødevarer og design supplerer hinanden godt, synes vi, og det er også det indtryk gæsterne efterlader. Af vores udstillere er der mange gengangere, men der kommer også nye til år efter år. For eksempel kom designdelen til i fjor, og i år er der også smykker med, siger projektansvarlig Karen Riis.

Man håber på omkring 2500 besøgende ligesom de foregående år, og messen er også åben i dag, lørdag.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.