Luksusbil tør være sig selv

Volvo S90 er luksus på den moderne måde og lander i Danmark efter sommerferien

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

SVERIGE:Afdæmpet, skarp og slet ikke som de biler, den skal kæmpe mod. Vi møder den nye svenske luksusbil i form af Volvo S90 i Stockholm og selve arrangementet er nærmest det modsatte af bilen.

Roligt nøgternt og med fokus på bilens egenskaber og mindst muligt røg, damp og al den event making, der typisk følger med statiske lanceringer af nye biler.

Da klædet trækkes af bilen, taler formgivningen sit helt eget sprog og bilen har en dynamisk udstråling, med lidt kantede detaljer og direkte reference til XC90, som den også deler teknik med langt hen af vejen.

Hybrid-version som topmodel

Motorprogrammet er det samme, som vi kender fra XC90, som bilen i øvrigt også deler konstruktion med.

Topmodellen er en opladningshybrid med op til 410 hk, så er der en benzinmaskine med 320 hk og tre dieselvarianter med henholdsvis 150, 190 og 235 hk. Alle er med fire cylindre.

Selv om det endelige udstyrsniveau ikke er på plads, ser priserne fornuftige ud, idet både adaptiv fartpilot og autobrems for elge og større dyr er standard.

De vejledende priser begynder ved 545.000 kr. for basisversionen, S90 D3 manuel Kinetic med 150 hk dieselmotor, mens den 190 hk stærke diesel med automatgear, S90 D4 automatgear Kinetic, koster 610.000 kr.

Langt hovedparten af bilerne i denne klasse bliver erhvervsleaset, og de beskatningsmæssige værdier ser fornuftige ud og er 450.000 og 495.000 kr. for de to nævnte modeller.

Bilen skal bl.a. konkurrere mod Audi A6, BMW 5-serie og den nye Mercedes-Benz E-klasse, men selvfølgelig også den helt nye Jaguar XF.

Holder selv kursen

Med Pilot Assist, der er standard, holdes S90 på asfalten inden for vejstriberne uden, at der er en bil foran og man behøver blot at berøre rattet i nye og næ.

Detaljerne er ikke oplyst, men der er også noget tid til, at bilen er på gaden.

Produktionen begynder i uge 17, og herhjemme ser vi først den svenske luksusbil lige efter sommerferien.

Størst indtryk efterlader bilens interiør, der låner fra XC90 men som alligevel opleves som lidt mere luksuriøst, i hvert fald i den udstillede bil.

Nydefineret luksusopfattelse

Hovedparten af materialerne er fra svenske leverandører, og den svenske nydefinerede luksusopfattelse smyger sig om passagererne med en lethed, langt fra de tyske luksusbilers ofte bastante fortolkning af luksus. Behøver vi sige, at der er masser af plads…

Volvo holder endnu de tekniske detaljer tæt til kroppen men oplyser dog at dieselmotorerne får ny teknik, der gør dem hurtigere på speederen.

Teknikken fungerer ved, at en lille pumpe fylder en trykluftbeholder under kørslen.

På den måde bygges trykket i turboladeren hurtigere op til gavn for accelerationen. I S90 er der ingen forsinkelse i turboen, lover Volvo.

Verdensnyhed

S90 introducerer også en verdensnyhed i form af en supplerende funktion til City Safety: Large Animal Detection. Både om dagen og om natten er funktionen i stand til at opdage store dyr som rådyr, heste og kvæg.

Teknologien er forsynet med et advarsels- og et nødbremsesystem som er med til at undgå eller mildne kollisioner med store dyr.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.