Bredbåndsforbindelse

Manglede du tv nytårsdag: Her er forklaringen

10.200 kunder var uden tv-signal - enkelte helt frem til torsdag formiddag

Arkivfoto

Arkivfoto

NORDJYLLAND:Omkring 10.200 kunder hos energi- og telekoncernen Eniig var Nytårsdag ramt af manglende internet og tv-signal. Det bekræfter presseansvarlig hos Eniig, Henrik Højlund Christensen.

Torsdag morgen bøvlede firmaet fortsat med, at enkelte husstande manglede internet og tv-signal.

- Vi er nede på, at det er ganske ganske få kunder, som vi endnu ikke har hul igennem til - omkring en 100 stykker, som stadigvæk hænger i en kø og venter på at blive opdateret, fortæller Henrik Højlund Christensen til nordjyske.dk ved 8.45-tiden.

Han forklarer, at det var flere it-problemer, der nærmest afløste hinanden og var årsag til nedbruddet.

Udfaldet skyldes problemer med, det Henrik Højlund Christensen kalder "dataflowet".

- Her pr. 1. januar har vi haft en del kunder, der har ændret i deres tv-pakker fra en tv-pakke til en anden. I forbindelse med disse konverteringer skete der nogle fejl i vore it-systemer, så når den ene pakke holdt op med at virke, så skulle den nye pakke starte op, og det gjorde de så ikke i en række tilfælde. I forbindelse med det pres, der dermed blev lagt på systemerne, gik andre it-systemer også ned - eksempelvis var der nedbrud på vores hjemmeside. Det er et større it-nedbrud, hvor den ene fejl afløser den anden, siger Henrik Højlund Christensen.

Han forklarer, at der så er opstået en kø i systemet, som det har taget en rum tid at få afviklet igen, og det har så ført til problemer for de der omkring 10.200 kunder.

- Det er meget uheldige omstændigheder, som ramler sammen, som gør, at vi desværre har måttet skuffe kunderne på en stor tv-dag. Det er sindssygt beklageligt - især på den 1. januar, hvor rigtig mange gerne vil se tv, lyder det fra den presseansvarlige.

- Vi har arbejdet på det hele dagen i går, hele aftenen og hele natten. Og dem vi mangler nu her til morgen vil opleve, at der kun er tale om forstyrrelser i signalet, siger Henrik Højlund Christensen.

I en status på Eniigs Facebookside opdaterer virksomheden også situationen:

- Vi har stadig kunder, som er uden forbindelse. Køen afvikles fortsat og vi forventer, at alle er kørende i løbet af i dag. Det er ikke nødvendigt at genstarte udstyr, da ændringen kommer af sig selv, lyder det.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.