Statsministeren indkalder til nyt pressemøde
Klokken 16 er der igen briefing omkring COVID-19 i Danmark
Opdateret kl. 17:14
Statsministeriet indkalder til pressebriefing i Spejlsalen i Statsministeriet. Det sker i dag tirsdag 14. april kl. 16.00 og emnet er selvfølgelig COVID-19 i Danmark.
Det oplyser Statsministeriet i en pressemeddelelse.
Her vil der blive givet en status på situationen i Danmark – herunder for udviklingen i antallet af smittede samt kapaciteten i sundhedsvæsenet, lyder det i pressemeddelelsen.
Onsdag står de første områder i Danmark til at blive genåbnet. Det sker, efter at en lang række områder som skole, institutioner, erhverv og beværtninger blev lukket i marts for at begrænse spredningen af smitte.
Statsministeren har flere gange tidligere holdt pressemøde under krisen. De har omhandlet blandt andet nedlukningen og den planlagte gradvise genåbning.
Her sagde Mette Frederiksen (S), at det gik bedre end ventet i forhold til antallet af smittede og det generelle pres på sundhedsvæsnet. Derfor ville en gradvis åbning kunne ske efter påske, hvis restriktioner og generel opførsel fortsatte om hidtil.
- Vi kigger ind i en meget mærkelig tid. Vi vil opleve, at flere bliver syge, men hvis vi står sammen, så kan vi se en gradvis åbning af samfundet, sagde Mette Frederiksen mandag den 30. marts.
Det blev samtidig meldt ud, at skole og institutioner for børn kunne åbnes langsomt efter påske samt at private arbejdspladser så småt kunne lade medarbejdere vende tilbage.
Siden da har der været en større diskussion af de trin samt kritik af, at større dele af erhvervslivet ikke bliver åbnet.
Indtil videre er en lang række restriktioner som forsamlingsforbud og lukning af eksempelvis frisører og caféer planlagt til mindst 10. maj.
Samtidig er "større forsamlinger" forbudt til og med 31. august. Hvad der menes med "større forsamlinger" er dog ikke blevet nærmere forklaret.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.