Ordkløveri der rykker
Voksne ordblinde bliver dus med ordene i AOF's ordskole

Henrik Stagsted Vestergaard fortæller, at timerne i Ordskolen er godt givet ud - han kan læse mere nu end før, han satte sig på skolebænken.
Galleri - Tryk og se alle billederne.

En mobil. Mobilen. Og hvad skal der så stå efter mobil, hvis der er flere af dem. Det er tirsdag formiddag i ordskolen for voksne, og lærer Rita Cassøe står ved tavlen for at hjælpe de rette lyde og bogstaver på vej. Stedet er AOF's base på Kornumgårdsvej i Brønderslev. Ordskolen er for ordblinde voksne, der har brug for at blive bedre til at læse og skrive, og om kort tid åbner AOF en tilsvarende skole i Hjallerup. Denne formiddag tæller holdet fire kursister, og de arbejder koncentreret med at lytte til lydene i ordene, snakke om sproglige finurligheder og lære nye metoder til at knække ord-koderne. - En lagkage er en kage, der ligger i lag - en lagkage, forklarer Rita Cassøe, mens hun skriver ordet på tavlen. - Vi arbejder meget med sproglig opmærksomhed, tilføjer hun. Jane konstaterer, at det kan være svært at høre, hvordan et ord staves. - Vi siger det på én måde, men staver det på en anden. Og mange af os har for eksempel også problemer med dobbeltkonsonanterne, tilføjer hun. Vilje og lyst i behold Fælles for kursisterne er, at læsevanskelighederne har fulgt dem hele livet. Men fælles for dem er også, at de fortsat har troen på, at de kan blive bedre. Og derfor sidder de nu på skolebænken igen. Henrik Stagsted Vestergaard fra V. Hjermitslev fortæller, at han småsov sig gennem timerne på Jetsmark skole. - Lærerne var ligeglade med os, der ikke kunne læse - så jeg sad bare og snakkede lidt med de andre eller tog en lur, husker han og tilføjer, at han kun var aktiv i sløjdtimerne. Han påpeger dog, at skolen i dag er bedre til at tage hånd om ordblinde elever. Og lysten og viljen til at lære nyt har han i behold. - Jeg har altid gerne villet lære at læse, og det gør man jo ikke ved at sidde derhjemme - så kan man lige så godt gøre noget ved det, tilføjer Henrik, der fik kendskab til ordskolen via fagforeningen, da han blev ledig. Og indsatsen har båret frugt. - Jeg læser mere nu, end før, siger han og tilføjer med et smil, at Anders And og Basserne er hans foretrukne litteratur. - Før skulle jeg altid bede andre om at hjælpe mig, når jeg fik breve fra for eksempel fagforeningen, og dem kan jeg stort set læse i dag. Men jeg er stadig nødt til at få hjælp til de helt lange ord, tilføjer Henrik, der ikke går af vejen for at spørge om assistance fra sin omgangskreds. Dus med teknisk hjælp Kursisterne minder om, at ordblindhed ikke alene gav problemer i dansktimerne. De fleste andre fag kræver også evne til at læse, forstå og skrive. - Engelsk opgiver man helt, når nu man er ordblind. Her får man jo endnu større problemer med at læse, siger Anders Skov Jensen. Efter endt skolegang kunne han kun læse ganske lidt - og kun det mest nødvendige. - Jeg læste underteksterne på fjernsynet, så godt jeg kunne. Men det er blevet meget bedre nu, konstaterer han. Mai Christensen fra Hjallerup gik i specialklasse i folkeskolen, og hun mener, at det var med til at fastholde hende i rollen som den, der ikke kunne læse. - De syntes, der var mange ting, som vi ikke skulle lære. De var meget beskyttende. Jeg ville for eksempel gerne have haft en sværere læsebog, men læreren var bange for, den blev for svær - i stedet for at lade mig prøve, fortæller Mai, der tilføjer, at hun gjorde store fremskridt på efterskolen i Hobro. Og hun har siden - med god støtte fra en hjælpelærer - gennemført uddannelsen som væksthusgartner på teknisk skole. Computer og smartphone er i dag rigtig nyttige hjælpemidler for borgere med læse- og staveproblemer. Og kursisterne bruger da også en del af tiden i Ordskolen på at blive dus med de tekniske tilbud. En ny hverdag med læsning Lærer Rita Cassøe understreger, at der skal tid til, inden resultaterne af "ordkløveriet" begynder at vise sig. - Kursisterne har aldrig været vant til at læse og skrive. I mange år har man vænnet sig til at klare sin hverdag uden at læse og skrive. At tage læsning ind i sin hverdag, er ikke noget man bare lige gør. - Man skal have øjnene op for, at der er ting man lige pludselig kan - og at det er rart. Rita Cassøe tilføjer, at vi alle henter ord og ny viden fra bøger og andre kilder, vi læser. - Hvis man ikke læser, får man mange gange et lille ordforråd, og det gør det svært, når man skal til at skrive. Træning i at skrive en e-mail, en sms samt kommunikere på eksempelvis Facebook indgår også som en del af undervisningen. - Og har man brug for at skrive en jobansøgning, kan vi også gøre det. Selv om AOF kalder skolen en ordskole, så bliver der også undervist i matematik, engelsk og it. Men dansk er hovedfaget.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.