Pinlig blåstempling
Hver onsdag aften i denne tid ruller det meget omdiskuterede program "Restaurant bag tremmer" over skærmen på DR 1 i den bedste sendetid.
Programmet er kontroversielt, fordi vi her ser drabsmænd, narkotikasmuglere og andre yderst hårdkogte kriminelle udfolde sig på tv i lære hos kokken Claus Meyer. Som tidligere drabschef Ole Dahl så rigtigt har spurgt: "Hvorfor skal de forherliges, mens ofrene går i glemslen?". Hvorfor skal forbryderne have den bedste sendetid, opmærksomheden og endda penge? For Claus Meyer har ikke lavet sit projekt som ren godgørenhed, hvis nogen skulle tro det. Nej, ifølge fængselsinspektør Kim Andersen får Claus Meyer i alt 314.400 i honorar for sine anstrengelser, så Claus Meyer bliver endda betalt for at få reklame i den bedste sendetid på DR 1. Nogen ville måske indvende, at Claus Meyer ikke har brug for den eksponering, når den nu er kontroversiel. Men det er jo noget, den er blevet. Claus Meyer havde næppe, inden udsendelsesrækken gik i gang, forestillet sig andet, end at folk ville synes, at han er en rigtig guttermand. Ud over honoraret til Meyer har indretningen af et nyt køkken løbet op i cirka 500.000 kroner, som de danske skatteborgere naturligvis betaler. Jeg spurgte for nylig justitsminister Morten Bødskov (S) om regeringens holdning til sagen. Der var ikke så meget at komme efter, for Bødskov fandt projektet helt i sin orden. Justitsministeren så generelt ikke nogen grund til at kritisere de initiativer, som bidrager til, at kriminelle kan re-integreres i vores samfund, lige som ministeren heller ikke har noget at udsætte på de beslutninger, der ligger til grund for projektet. Det skal så siges, at jeg heller ikke har problemer med initiativer, der skal få kriminelle på ret køl. Men jeg har problemer med, at hårdkogte kriminelle nærmest kan spille fandango i et underholdningsprogram i den bedste sendetid på DR en onsdag aften. Forhærdede forbrydere skal ikke eksponeres på den måde - af hensyn til deres ofre og af hensyn til retsbevidstheden som sådan. Det ville klæde Morten Bødskov og regeringen gevaldigt, hvis de havde bakket mig op i det synspunkt i stedet for at blåstemple "Restaurant bag tremmer".
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.