Salget af dagligvarer på nettet boomer

Mad og drikke udgør nu syv procent af al nethandel i Danmark

Danskerne vil i år købe dagligvarer over nettet for to milliarder kroner, vurderer FDIH. Her pakkes en sending hos SuperBest, der indtil videre er ene om at levere dagligvarer købt på nettet ud til hele Nordjylland. Foto: Michael Koch

Danskerne vil i år købe dagligvarer over nettet for to milliarder kroner, vurderer FDIH. Her pakkes en sending hos SuperBest, der indtil videre er ene om at levere dagligvarer købt på nettet ud til hele Nordjylland. Foto: Michael Koch

AALBORG:Handelen over nettet med dagligvarer, hvilket vil sige mad og drikke, er på sit højeste niveau nogen sinde. I august udgjorde dagligvarer syv procent af al nethandel i Danmark.

Det viser tal fra Dansk e-handelsanalyse. I kategorien dagligvarer indgår også bestilling af pizza, delikatesser, vin og spiritus, gavekort og madvarer leveret i abonnement.

- Vi har over det seneste års tid set en klar stigning i dagligvarekategorien, der ellers har ligget ganske lavt på 2-4 pct. af den samlede nethandel i flere år. Augusts tal ser rigtig positive ud, så udviklingen siden årsskiftet peger klart i retning af, at dagligvarer nu for alvor bliver købt på nettet. Værdien for dagligvarerne alene vil med et groft skøn runde to mia. kr. i år. Der er fortsat et kæmpepotentiale, da vi bruger for over 100 mia. kr. på dagligvarer årligt, siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Det stigende dagligvaresalg får også Post Danmark til at køre med dagligvarer.

- Det er et marked, hvor vi forventer stor vækst, og vi oplever allerede nu en markant stigning i efterspørgslen fra e-handlen på distribution af daglig- og fødevarer. I dag kører vi bl.a. med kød, frugt og fisk for producenter med netbutikker, der med vores landsdækkende distribution kan gå fra at være lokale til at kunne ramme kunder i hele landet. Vi ser også, at detailkæderne for alvor er på vej ind i e-handlen, og vi har dagligvarer fra bl.a. Irma.dk og SuperBest.dk med i vores biler, siger Jeppe Trier, der er chef for Servicelogistik hos Post Danmark.

FDIH har på baggrund af første halvårs tal vurderet, at danskernes e-handel i 2014 vokser med mere end 15 pct., hvilket svarer til salg for mindst 72 mia. kr. på nettet fordelt på op mod 120 millioner handler.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.