Hjælper gammel ven med at klage

80-årige John er teknologisk analfabet. Det koster ham dyrt

John Andersen fortalte Karl Christensen om sin p-bøde. Foto: Bo Lehm <i>Bo Lehm</i>

John Andersen fortalte Karl Christensen om sin p-bøde. Foto: Bo Lehm Bo Lehm

Overskriften til denne artikel indeholdt oprindeligt sætningen: "Nu er eksborgmester blokeret af Europark". NORDJYSKE havde ikke grundlag for at fastslå dette som en kendsgerning. Det er alene John Andersens indtryk. NORDJYSKE beklager fejlen.

Ved publiceringen af artiklen skrev vi, at Apcoa har overtaget Europark. Det er ikke korrekt, Europark er en del af Apcoa-koncernen.

HADSUND:80-årige John Andersen måtte bede en fremmed om hjælp til p-automaten. Da han alligevel fik en p-bøde, måtte han bede en ven om hjælp til at klage. Nu er Johns ven og næsten-nabo, Hadsunds gamle borgmester Karl Christensen, tilsyneladende blevet blokeret af Europark. Situationen er i hårdknude.

- Vi skal hjælpe de gamle, driller 78-årige Karl Christensen sin gode ven John Andersen, der lige har rundet de 80 år.

- John er god til mange ting, men han er ikke god til moderne teknologi, tilføjer eks-borgmesteren mere alvorligt.

80-årige John Andersen har en mobiltelefon, men han bruger den kun til at ringe og sende sms'er. Foto: Bo Lehm <i>Bo Lehm</i>

80-årige John Andersen har en mobiltelefon, men han bruger den kun til at ringe og sende sms'er. Foto: Bo Lehm Bo Lehm

(Bjørne)tjeneste ved p-automaten

John tog sin bedre halvdel med ud at spise i Aalborg fredag 29. maj. De parkerede bilen ved Budolfi Plads tæt på en p-automat, men da John ville tjekke ind, kom han i tvivl om, hvad han skulle gøre.

- Jeg spørger en dame, der står ved siden af, om hun kan vise mig, hvordan man gør. Hun er venlig og siger, at hun lige vil ordne det for mig, og jeg går hen til bilen og råber registreringsnummeret til hende, beretter John Andersen.

Han har også problemer med at få automaten til at acceptere dankortet, men igen hjælper den venlige kvinde.

"Nu er den der", siger hun efter flere forsøg, og så går John ud fra, at alt er i skønneste orden. Han vil også gerne videre. Køen ved p-automaten bliver længere og længere.

Men alt er ikke i skønneste orden.

Foto: Bo Lehm <i>Bo Lehm</i>

Foto: Bo Lehm Bo Lehm

S blev til X

Det viser sig, at den hjælpsomme kvinde er kommet til at taste X i stedet for S i bilens reg. nr.

Nogle dage efter fortæller John Karl om bøden, og Karl hjælper ham med at skrive en klage til afsenderen af bøden, Europark. Han udfylder skemaet på Europarks hjemmeside og uddyber forklaringen i en mail.

Karl Christensen (til højre) hjælper sin gamle ven, John Andersen, med moderne teknologi. Foto: Bo Lehm <i>Bo Lehm</i>

Karl Christensen (til højre) hjælper sin gamle ven, John Andersen, med moderne teknologi. Foto: Bo Lehm Bo Lehm

Karl argumenterer for, at John, der var i god tro, i det mindste bør have bøden nedsat. 795 kr. er mange penge, når man ikke har andet end sin folkepension at leve for. Men det nytter ingenting. Europark står fast på deres krav. Af firmaets hjemmeside fremgår det, at man kan få betalingen delt op i rater, og det beder Karl så om på vegne af John.

- Det har de ikke svaret på. Og nu har de sgu blokeret mig!

Dette svar får eks-borgmester, Karl Christensen, når han skriver til Europark. Foto: Bo Lehm <i>Bo Lehm</i>

Dette svar får eks-borgmester, Karl Christensen, når han skriver til Europark. Foto: Bo Lehm Bo Lehm

- Jeg kunne godt prøve at skrive til dem fra min anden mailadresse, men så blokerer de jo bare den også, mener Karl Christensen.

- Og det er umuligt at ringe til Europark. Man får bare en sang fra de varme lande, så den vej er også lukket.

Normalt kan man få en fornuftig snak

Karl er fortørnet over, at systemerne bliver så komplicerede, at almindelige mennesker ikke kan finde ud af det.

- Det kan godt være Europark har retten på deres side. Det tror jeg, de har. Men derfor behøver de ikke bruge mafiametoder. Normalt kan man jo komme i dialog om tingene og få en fornuftig snak.

Hadsunds eks-borgmester, Karl Christensen. Foto: Bo Lehm <i>Bo Lehm</i>

Hadsunds eks-borgmester, Karl Christensen. Foto: Bo Lehm Bo Lehm

Ingen kommentarer

Apcoa Parking, der driver Europark, oplyser pr. mail, at de ikke udtaler sig om enkeltsager.

- Såfremt der er spørgsmål til specifikke kontrolgebyrer, da henviser vi til at parkanten henvender sig til os, skriver Apcoa Parking.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.