Brønderslev

Seks bud på projekt

Seks rådgiverteams skal komme med deres bud på oplevelser

Hans Jørgen Melvej og Ove Thomsen, der her flankerer turistforeningsformand Karen Axen, har en stor del af æren for, at pengene er kommet i hus. Foto: Kurt Bering

Hans Jørgen Melvej og Ove Thomsen, der her flankerer turistforeningsformand Karen Axen, har en stor del af æren for, at pengene er kommet i hus. Foto: Kurt Bering

JYSKE AAS: Projektet med at gøre Jyske Aas til et spændende oplevelsesbælte er kommet et vigtigt skridt videre. Seks velrenommerede rådgiverteams har netop kvalificeret sig til at konkurrere om at gøre Jyske Aas langt mere tilgængelig for publikum. De seks teams får frem til slutningen af august til at levere deres bud på, hvordan opgaven mest optimalt kan løses.

Jyske Aas projektet støttes fra flere sider og er en del af Realdanias kampagne Stedet Tæller.

- Det vil blive stillet en række krav i konkurrencen, siger projektholder Hans Jørgen Melvej. Vi skal nemlig have bundet oplevelserne i Jyske Aas sammen både fysisk og virtuelt. De fysiske elementer omfatter tre stjernepladser, hvor publikum kan få information og blive guidet videre ud i området.

- Stjernepladsernes placering er allerede lagt fast. Det bliver ved Lunken, ved E 45 midt i Jyske Aas og ved Dronninglund Slot. En af opgaverne for de seks teams bliver at udforme og indrette stjernepladserne, så de bliver unikke og et besøg værd i sig selv. Stjernepladserne bliver udstyret med moderne informationsteknologi, publikumsfaciliteter og attraktive udenomsarealer.

- Desuden skal en række rastepladser gøres attraktive med borde/bænke, mindre legeredskaber og information om egnens attraktioner. Der skal etableres primitive lejrpladser med shelters og bålpladser, de eksisterende gangstier og cykelruter skal have et løft med grundig skiltning og enkelte nye ruter kommer måske til. Besøgende skal let og ubesværet kunne tilgå disse digitale informationer, når de færdes i Jyske Aas.

Hans Jørgen Melvej fortæller, at en hel central opgave er at samle områdets mange aktører i et fælles netværk, hvor de støtter hinanden i en fælles branding af Jyske Aas som oplevelsesbælte. I samspil med naturen og kulturhistorien i Jyske Aas skal aktørernes aktiviteter udvikles til en helhed, der dækker mange forskellige behov for oplevelser.

- Lige nu fokuserer vi på konkurrencen mellem de seks rådgiverteams, og vi er meget glade for, at holdene tæller nogle af landets bedste på hver deres felt. Medio juni får holdene udleveret konkurrencematerialet. Med disse gode teams lover det rigtig godt, og vi glæder os til at se de endelige forslag”, slutter Hans Jørgen Melvej.

De seks teams nævnt i tilfældig rækkefølge er: Preben Skaarup med underrådgiverne: Oooja, Kontrapunkt og Grontmij,

Hasløv & Kjærsgaard med underrådgiverne: BCVA, COWI og Adapt, CUBO Arkitekter A/S med underrådgiverne: Niras, Schønherr og Bysted, CEBRA a/s med underrådgiverne: SLA, Creuna og Brix & Kamp, arkitekt Kristine Jensens Tegnestue med underrådgiverne: Praksis, CAT Media og Hundsbæk og Henriksen samt AART architects med underrådgivere: Orbicon, LIW Planning og Expology.

Projektet ”Jyske Aas – et oplevelsesbælte i Østvendsyssel” har et budget på mere end 11 mio. kr. Midlerne er skaffet fra Brønderslev Kommune, LAG-Brønderslev, Vækstforum Region Nordjylland og Realdanias kampagne Stedet Tæller. Stedet Tæller støtter frem til 2016 konkrete, fysiske projekter i Danmarks yderområder. Målet er, at kampagnens projekter skal være med til at styrke livskvaliteten i yderområder.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.