Sukkersyge

Seks grunde til at kvinders hormoner bliver ustyrlige

Nogle gange kan kvinders hormoner være en god forklaring på utilpashed eller dårligt opførsel

Foto: Colourbox

Foto: Colourbox

DANMARK: Det er faktisk ikke bare en belejlig myte, at kvinder bliver styret af hormoner. De har indflydelse på hele systemet, appetitten, vægten, sexlysten, cyklus og meget mere. Men hormonerne raser ikke helt uden mulighed for kontrol. Man kan få hormonniveauet til både at stige og dale, bare ved at ændre ellers helt uskyldige livsstilsvaner. Det skriver voksnekvinder.dk.

Den amerikanske doktor i kvinders helbred, Holly Philips, påpeger en række (u-) vaner, der kan påvirke kvinders hormoner og dermed mentale og fysiske helbred.

1. Stress

Normalt falder niveauet af stresshormonet cortisol ved nattetide, hvilket har betydning for vores evne til at slappe af og falde i søvn. Men hvis du bliver urolig og stresset ud på aftenen, så betyder det, at cortisolniveauet stiger, og du får svært ved at falde i søvn. Sørg for at finde ud af, om der er skjulte ting, der stresser dig og prøv at bearbejde dem inden du skal sove.

2. Søvnmangel

Det højere cortisolniveau pga. søvnmangel øger dit indhold af sukker i blodet, som så falder hurtigt igen og gør dig stresset ligesom du får stærk trang til junkfood.

Når vi sover, falder desuden niveauet af det sultfremmende hormon leptin og signalerer til kroppen, at vi ikke behøver spise om natten. Hvis man vender op og ned på nat og dag, vil kroppen ikke producere den rette mængde leptin, så man vil føle sig ekstra sulten og derved tage på i vægt.

Holly Philips anbefaler at du indbygger lidt slumretid inden du skal sove, så cortisolniveauet falder normalt.

3. Slik

Hvis du spiser mad med meget tilsat sukker, er det en direkte årsag til overvægt. Og ekstra kilo på sidebenene kan få din krop til at være insulinresistent. Insulin er det hormon, der leder sukkeret ud i dine blodbaner, så dine celler får den energi, de har brug for.

Uhæmmet sukkerforbrug kan føre til forstadierne til diabetes og i sidste ende en regulær type 2-diabetes.

4. Aftenkaffe

Hormonet cortisol er også kodeordet her. Koffein signalerer til kroppen, at den skal øge produktionen af cortisol, hvilket kan få dig til at føle dig urolig og helt sikkert ikke på vej til drømmeland. Begræns dit kaffeforbrug til to-tre kopper om dagen, helst før kl. fire om eftermiddagen.

5. Motion

Hvis du ikke dyrker motion regelmæssigt, så vil din krop ikke producere og frigive endorfiner, forklarer Holly Philips. Endorfiner kaldes også ’velvære hormoner’, som får os til at føle os positive og på mærkerne. De hjælper også immunforsvaret til at arbejde effektivt og de øger niveauet af sexhormoner så vi får mere sexlyst. Jo mere vi bevæger os, desto flere endorfiner producerer kroppen.

6. Slankekuren

Et voldsomt fald i kropsfedt enten på grund af en skrap slankekur eller ved hård træning sænker niveauet af østrogen, hvilket påvirker din cyklus indtil kroppen igen får sin normale vægt.

Hvis du træner og for alvor får pulsen op, kan du på den anden side opleve at det får dig til helt at glemme sulten. Forskning har vist, at hjertestyrkende motion får hormonet ghrelin til at falde. Ghrelin er et hormon, der holder appetitten nede.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst