- Selvfølgelig skal borgerne have klar besked

Socialudvalgsformand lagde sig ned og erkendte, at det er en fejl, at kommunen ikke har informeret om nedskæringer i hjemmehjælpen

Hans Christensen
Jørgen Tousgaard: Informationen har ikke været i orden. Det er mit ansvar.
Frederikshavn 26. november 2014 20:49 - Opdateret 26. november 2014 20:55

FREDERIKSHAVN: Alle borgere i Frederikshavn Kommune, der bliver ramt af ændringer i hjemmehjælpen, skal fremover informeres skriftligt. Uanset om det gælder ændringer i ydelserne eller den såkaldte normtid, altså den tid hjemmehjælpen bruger hos borgeren.

Det vedtog et enigt byråd onsdag aften, hvor Enhedslistens Ida Skov havde rejst sagen efter en række sager, hvor borgere har klaget over ikke at have fået information om nedskæringer i hjemmehjælpen.

Set i bakspejlet ...

Formanden for socialudvalget, Jørgen Tousgaard, erkendte, at informationsniveauet har været for dårligt og påtog sig det politiske ansvar.

- I bagklogskabens lys burde vi have sendt et brev om, hvad vi politisk har besluttet. Det er ikke fair, at det er hjemmehjælperne, der skal viderebringe den besked. Det er mit ansvar og jeg beklager meget. Vi kunne have undgået mange misforståelser, forvirring og usikkerhed, hvis vi havde informeret ordentligt, sagde Jørgen Tousgaard.

Serviceforringelser

Frederikshavn Kommune har sparet 125 millioner kroner på et år, og det kan ikke undgå at påvirke serviceniveauet.

FOA Frederikshavn har rettet en hård kritik mod et enkelt hjemmehjælpsfirma, IMS-Service, som de beskylder for dårligt arbejdsmiljø og fusk med time- og kørselssedler, men Ida Skov understregede, at hun har hørt klager fra borgere fra alle tre firmaer, som har kontrakt med Frederikshavn Kommune.

Mandag mødes socialudvalgets formand og næstformand med FOA og IMS-Service

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...