Serie bygger ikke på myter
Kirsten Hein kritiserer ("På kanten" onsdag 11.4.) DR 2's nye satireserie "A-Klassen", som tager livet som jobsøgende på et fiktivt Jobcenter under kærlig satirisk behandling.
Hein mener, at serien er fyldt med absurditeter, og at den glemmer de mange, som udfører seriøst arbejde med at skaffe landets ledige i job og de gode historier, der givetvis også må eksistere i dette system. Først og fremmest hilser jeg Kirsten Heins indlæg velkomment. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at der udføres et både omfattende og dedikeret arbejde på de mange jobcentre landet over. Selvfølgelig findes der flere historier end dem, vi har valgt at fortælle i denne satireserie, og jeg hilser dem mere end velkommen. Som redaktør af serien har jeg håbet, at den ville skabe debat. Vores satire skal ikke stå uimodsagt! Lad os få historierne frem i lyset - både fra Kirsten Hein og andre, som kan berette og forhåbentlig nuancere en vigtig debat. Jeg er slet ikke enig i, at "A-Klassen" er baseret på myter, som Kirsten Hein udtaler. Nok er "A-Klassen" en satirisk serie og hverken kan eller skal som sådan underlægges traditionelle journalistiske principper. "A-Klassen" skal med andre ord ikke levere en korrekt, dækkende og nuanceret gengivelse af virkeligheden. Det overlader vi trygt til programmer som TV-Avisen, "Deadline", "Detektor" og andre. Ikke desto mindre baserer "A-Klassen" sig på stor indsigt fra instruktører, som selv har befundet sig i systemet og en omfattende research i selve manuskriptets tilblivelse. Fortællingerne eksisterer - og de trives blandt de jobsøgende - flest desværre negative og absurde i en grad, som faktisk overgår vores fiktion! Det kan man læse sig til på f.eks www.dagpengeland.dk eller vort eget forum på www.dr.dk/aklassen - hvor vi så i øvrigt også meget gerne vil høre om de positive eksempler. Vi postulerer ikke, at virkeligheden kun ser ud som i "A-Klassen". Her har jeg fuld tiltro til seernes dømmekraft. "A-Klassen" er jo netop en satireserie. I genren satire ligger det, at man udstiller og forstørrer virkeligheden. Og hvis man kigger efter, så har vi faktisk valgt at lade satirepilen pege i flere retninger. Den peger ikke blot på Ken, den selvlærde coach, den peger også på systemet, på lovgivningen, og den peger på nogle af kursisterne selv. Vi mener ikke alene, at "A-Klassen" er sjov, men også vigtig, fordi serien netop har potentiale til at rejse en debat om et system hver tiende voksne borger, ifølge Kirsten Hein selv, kommer i kontakt med. Samfundet står med en stor udfordring omkring ledige. Hvad der er rigtigst at gøre i et stort og komplekst system, er ikke vores opgave at komme med bud på, men at pege på og sætte nogle af skavankerne på spidsen - det ligger nu engang i satirens natur.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.