Skandaløs lukning

Under overskriften "Forkert at skyde på Aarhus" prøver rektor for Det Jyske Musikkonservatorium at retfærdiggøre beslutningen om at nedlægge de klassiske studiepladser i Aalborg.

Han mener at vi herfra ikke skal skyde på de "onde kræfter i Aarhus". Jeg må give rektor fuldstændig ret. Jeg har tidligere boet i Aarhus i en årrække, og jeg ved, at langt de fleste aarhusianere slet ikke er onde, men faktisk rigtig søde mennesker, og at Aarhus er en rigtig dejlig by, ja, faktisk næsten lige så dejlig som Aalborg. At vi så engang imellem fra andre landsdele kan trække lidt på smilebåndet af den aarhusianske mentalitet og selvforståelse symboliseret ved, at når "de hvi'e fra Fredensvang" vinder et par fodboldkampe i træk (det sker så ikke så tit), så er man mindst lige så gode som FCK og på vej til at vinde det danske fodboldmesterskab og vel nærmest også Champions League. Så det er altså helt forkert at skyde på den dejlige by Aarhus, men helt rigtigt at skyde på ledelsen af Det jyske Musikkonservatorium. Set med mine øjne ligner det da fuldstændig en "tilståelsessag" når rektor skriver, at der i de to år han har haft ledelsen af DJM's afdeling i Aalborg slet ikke er optaget en eneste studerende på den klassiske linie i Aalborg. Jeg ville da ligge vågen om natten i spekulationer over det og at finde løsninger. Det er da direkte pinligt og en skandale at lukke for den klassiske uddannelse i en tid, hvor Musikkens Hus skyder op på havnen i Aalborg med de helt perfekte rammer og dermed perfekte muligheder for udvikling. Jeg ville da også sammenligne min uddannelse med udviklingen på universiteterne, hvor det er sådan, at for hver 10 der optages på Aarhus Universitet, så nærmer vi os efterhånden 6, der optages på Aalborg Universitet. En af de vigtigste faktorer i valg af uddannelsesby er afstanden fra hjemmet, så hvis man ser på danmarkskortet, så kan man jo godt se, at afstanden fra en stor del af Jylland til Aarhus er kortere end til Aalborg, så der vil naturligvis altid være flere, der søger til Aarhus. Men at der stort set slet ikke er nogen klassiske musikstuderende der søger til Aalborg, det virker helt forkert. Der må da være noget rivende galt på den uddannelse. Rektor mener så, at det har været en udvikling, der har været i gang inden sammenlægningen. Det kan være, at det er en del af sandheden, men "tilståelsessagen" viser da, at det åbenbart er kørt helt af sporet i de to år, DJM har haft ledelsen. Så hvis ledelsen af Musikkonservatoriet havde haft viljen og dygtigheden som ledelsen på Aalborg Universitet, så kunne man have skabt den samme positive udvikling på Musikkonservatoriet. Det er svært at forstå, at når de universitetsstuderende i så stor stil vælger at studere i Aalborg, at det samme så ikke er tilfældet for en musikstuderende. Så stor forskel i hjernen er der vel heller ikke på de to typer studerende! Det er måske så alligevel her den aarhusianske mentalitet og selvforståelse kommer ind. For en aarhusianer er det åbenbart helt naturligt, at stort set alle klassiske musikstuderende søger til Aarhus og stort set INGEN klassiske musikstuderende søger til Aalborg. Vi andre ville nok tænke, at der er noget helt galt her. Er den klassiske uddannelse i Aalborg blevet udsultet og hvad kan vi gøre for at styrke uddannelsen, så optagelsen i Aalborg kan få et naturligt leje. Jeg har sammenlignet med udviklingen på Aalborg Universitet og som nordjyder må vi være glade for, at vi har en meget dygtig og kompetent ledelse af Aalborg Universitet. De har ofte måttet kæmpe for universitetets interesser, bl.a. omkring lægeuddannelsen. Så hvis indstillingen og dygtigheden i Musikkonservatoriets ledelse havde været den samme, så ville uddannelsen i Aalborg være blevet styrket til gavn for både nordjysk og hele Danmarks musikliv.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden