360.000 kr. og håndslag: Bestyrelsen bag Gølbåden ser igen frem

En bevilling er godt nyt for bestyrelsen bag Gølbåden, hvis bestyrelse i november gik i opløsning

Fra januar kan man hver onsdag fra kl. 10 til 13 igen kigge forbi og se, hvordan arbejdet skrider frem. Det foregår på det lokale værft på Bjergets vej 64 i Gjøl. Privatfoto

Fra januar kan man hver onsdag fra kl. 10 til 13 igen kigge forbi og se, hvordan arbejdet skrider frem. Det foregår på det lokale værft på Bjergets vej 64 i Gjøl. Privatfoto

Efter lidt bølgegang i bestyrelsen, efter at den nu tidligere formand Børge Lindegaard og kasserer Jørn Hjerresen valgte at træde ud af bestyrelsen med øjeblikkelig virkning i november, er det lykkes det resterende hold bag Gøl Bådens Træskibs Laug (GBTL) at få repareret skaderne igen.

- Formanden og næstformanden hoppede over bord, og de stod ikke til at redde, men vi rykkede tæt sammen og fik reddet båden sikkert i havn, siger Søren Petersen, der til et møde for nylig blev ny formand, imens Peter Rodkjær blev udpeget som ny næstformand.

icon

Stemningen i gruppen var lidt flad til at starte med, men vi har mødtes siden med Børge i forbindelse med overdragelse, og vi kan sagtens give hånd, og der har været en fin tone.

Søren Petersen, ny formand,

Ifølge ham er der intet nag efter de diskussioner i bestyrelsen om registrering af udgifter og omgangstone, der ellers fik Børge Lindegaard og Jørn Hjerresen til at gå af, som NORDJYSKE beskrev i en artikel 7. december.

- Stemningen i gruppen var lidt flad til at starte med, men vi har mødtes siden med Børge i forbindelse med overdragelse, og vi kan sagtens give hånd, og der har været en fin tone. De ønsker jo lige så meget som vi, at båden skal i vandet, siger Søren Petersen.

Og det er den nu kommet et skridt nærmere.

360.000 til restaurering

Bådens laug har netop fået tilsagn om en bevilling på kr. 360.000 fra Erhvervsstyrelsens Lokal Aktions Gruppe til den videre restaurering den 110 år gamle rutebåd.

- Når vi kommer til foråret, kommer det lidt sjovere arbejde, båden skal kalfatres, beges og males, så kan den søsættes. Der skal dog stadig søges et par fonde til mast, el-arbejde og sikkerhedsudstyr mv., fortæller Søren Petersen, der håber på, at de nye arbejdstyper vil tiltrække flere frivillige.

- Vi har fundet energien igen i gruppen, og vi glæder os til foråret - vi er begyndt at kunne se fjorden for os, siger han.

Når båden er sejlklar, er det muligt for medlemmer at komme en tur på Limfjorden, firmaer kan tegne medlemskaber og invitere personale, kunder og forretningsforbindelser med på tur, og båden vil også kunne bruges til sejlende udstilling.