Business

De fleste danskere vil gerne leve sundt. En god kost og diæt er altid en god start, men den gode kost hjælper ikke meget, hvis du ikke motionerer. En af de mest effektive træningsformer er løbetræning.

Virksomhed

Kondition.dk

Adresse

Sundkrogsgade 5, 2100 København Ø

E-mail

kontakt@kondition.dk

Webside

https://kondition.dk/

Annonce Virksomhedsprofil - 21. aug 2018

Sådan finder du motivation til at løbetræne

Løbetræning er blevet en vældig populær træningsform i løbet af de seneste par år. Dette giver ganske god mening, da løbetræning er en meget fleksibel træningsform. Du kan løbe, lige når du har tid og lyst. Desværre er løbetræning også en af de træningsformer, der kræver mest selvdisciplin. Når du løbetræner, afhænger resultatet kun af dig selv, og efter 4-5 løbeture begynder mange danskere at springe enkelte løbesessioner over, hvorefter de langsomt mister deres motivation til at løbetræne.

Hvis du gerne vil løbetræne men har svært ved at finde motivationen, så er der gode nyheder på vej. Det er ikke nødvendigvis svært at bevare løbegejsten og efter et par måneder, kan de fleste danskere ikke undvære de ugentlige løbeture.

Her er en guide til, hvordan du holder motivationen oppe, når du starter med at løbe.

Sæt nogle realistiske mål

Inden du overhovedet begynder at løbe, bør du sætte dig nogle mål. Skriv dine mål ned på en notesblok, så du altid kan se, hvor langt du er fra dit mål. Det er vigtigt at skrive, hvad du vil, og ikke hvad du ønsker at undgå. Derfor kan dit mål for eksempel være: ”Jeg ønsker at kunne løbe 10 km uden pauser”, eller ”jeg vil gerne have et lavere blodtryk”.

Det er vigtigt, at du har konkrete mål, der er realistiske, og det er ofte bedre at have små mål, der ikke er for langsigtede. Det er derfor bedre at starte med målet ”jeg vil løbe 25 minutter uden pauser” end målet ”jeg vil løbe et maraton”.Det første mål kan klares inden for et par måneder, mens det sidste mål kræver intens og målrettet træning. Ved at have realistiske mål bliver dine fremskridt meget tydelige, hvilket er en del mere motiverende end ekstremt ambitiøse mål, hvor dine fremskridt ofte virker små sammenlignet med det overordnede mål.

Hold motivationen oppe om vinteren

De fleste danskere har ikke svært ved at løbetræne om sommeren, men desværre begynder utrolig mange danskere at miste motivationen hen over efteråret, og stopper derfor fuldstændig med at løbe i vinterperioden. Dette er ærgerligt, da du skal starte forfra med din løbetræning. Der er flere måder, hvorpå du kan opretholde løbegejsten om vinteren. Hvis du ikke ønsker at gå uden for om vinteren, kan du for eksempel anskaffe dig træningsudstyr, som du kan bruge om vinteren. Her kan du eksempelvis bruge et løbebånd, så du ikke skal udenfor i kulden, når du gerne vil løbetræne. 

Det kan selvfølgelig virke monotont at løbe på et løbebånd, men det behøver ikke at være tilfældet. Du kan høre musik uden at bekymre dig om glatte veje eller bilister. Ellers kan du krydre hjemmetræningen ved at lave intervalløb samt hæve og sænke vinklen på løbebåndet. Hvis du synes at det er lidt af jungle at finde det bedste løbebånd til hjemmebrug, så kan du klikke ind på kondition.dk og se deres guide, samt alle deres andre gode og inspirerende artikler der er fyldt med gode råd.

Faktisk gælder ovenstående råd til alle sæsoner. Det er vigtigt ikke at se løbeturen som en pligt. Du skal så vidt muligt prøve at gøre det til en oplevelse. Om sommeren kan du tage en løbetur i skoven, og om vinteren kan du sætte din yndlingssang på, mens du prøver forskellige løbehastigheder og vinkler af på løbebåndet.

Hvis du sætter realistiske mål, og gør løbeturen til en oplevelse frem for en pligt, så skulle du gerne kunne holde løbegejsten i live hele året.


 

 

Nyheder udvalgt til dig