Er det nok at argumentere mod ny forbindelse med lokale egeninteresser?

Af Niels A. Jensen, Falkevej 15, 9440 Aabybro

EGHOLM-FORBINDELSE:Som bosiddende i Vendsyssel følges modstandere af den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm med stor interesse.

For årtier siden var datidens politikere fremsynede og bevidste om, at det på et tidspunkt ville blive påkrævet at etablere en 3. Limfjordsforbindelse.

Der blev her valgt forbindelsen over Egholm.

Linjeforløbet blev fastlagt således, at borgere, byplanlæggere og erhvervsfolk havde noget at forholde sig til i deres planlægning.

Årtier er nu gået.

Vi er nu fremme ved målstregen for anlæggelse af den nye forbindelse. Ansvarlige, bestemmende og besluttende politikere har valgt linjeforløbet af den tredje forbindelse – over Egholm.

Det vil sikre en fortsat mulighed for udvikling af erhvervslivet i Vendsyssel med en væsentlig bedre infrastruktur ved tilkørsel til og frakørsel fra Vendsyssel til gavn for alle i den nordlige del af landet.

Modstandere af forbindelsen er i høj grad nu kommet af huse. Mange argumenter og metoder anvendes, børn er med (og hvor gamle er de egentlig?) i de netop afgivne høringssvar.

På det seneste har modstandere af forbindelsen rettet sin opmærksomhed mod medlemmer af Aalborg Alliancen. Hvad hensigten er med et sådant tiltag, kan man jo så spekulere på.

Som jeg erindrer det, har den radikale rådmand i Aalborg, i sin iver for, at Egholmforbindelse ikke skal blive aktuel, nævnt muligheden for at borgerne i Aabybro ved etablering af forbindelsen selvfølgelig kan køre til Bilka i City Syd og købe billig kaffe – jeg siger tak for kaffe for dette vægtige argument.

Hvad modstandernes bud på anden linjeføring over Limfjorden er, og tidsforløb før en sådan kan være klar til brug, står hen i det uvisse.

Hvor tænkes en østlig linjeføring placeret? Hvad betyder den for fjernelse af boliger og bygninger generelt med markant ændret trafikalt mønster til følge, ny planlægningsfase, nye VVM-redegørelser, nye høringssvar?

Tiden går og trafikken over Limfjordsbroen, og omkring tunellen vil sande helt til med lange køer tilfølge både syd og nord for tilkørslen til tunellen.

Konsekvenserne for en manglende fortsat udvikling af erhvervslivet i Vendsyssel vil her være mærkbar.

Som bosiddende i Vendsyssel kan man få det indtryk, at modstanderne er centreret i Aalborg og nogle få i Nørresundby, som fravælger at se mere bredt på udviklingen i det samlede Nordjylland.

Spørgsmålet er, om det er lokale snævre egeninteresser, der hos modstanderne af Egholm-forbindelsen tæller som det væsentligste argument, fremfor snarlige, vigtige og nødvendige forbedringer af de trafikale forhold ved krydsning af Limfjorden i Aalborgområdet til gavn for helheden i regionen.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.