Firma opgiver at hjælpe SAS-kunder med at få kompensation

En dyr strejke og konkursbeskyttelse gør det vanskeligt at få penge ud af SAS, vurderer direktør i Flyhjælp.

Firmaet Flyhjælp vil ikke hjælpe SAS-kunder med at søge kompensation for aflyste flyafgange. Det vil selskabet Flypenge derimod godt. SAS siger selv, at man følger alle regler til punkt og prikke. <i>Annika Byrde/Ritzau Scanpix</i>

Firmaet Flyhjælp vil ikke hjælpe SAS-kunder med at søge kompensation for aflyste flyafgange. Det vil selskabet Flypenge derimod godt. SAS siger selv, at man følger alle regler til punkt og prikke. Annika Byrde/Ritzau Scanpix

Det er næppe realistisk at få økonomisk kompensation fra luftfartsselskabet SAS for aflyste flyrejser.

Sådan lyder det ifølge Jyllands-Posten fra firmaet Flyhjælp, der ellers har til formål at hjælpe rejsende med at få kompensation ved flyforsinkelser og flyaflysninger.

- Med omtanke på SAS’ økonomiske situation, herunder strejken der er dyr for dem, og det faktum, at de har søgt konkursbeskyttelse, vurderer vi, at det er vanskeligt at få pengene fra SAS. Derfor har vi taget beslutningen, siger direktør og grundlægger af Flyhjælp Gustav Frederik Thybo.

SAS er ramt af en omfattende strejke blandt 1000 piloter og en sympatistrejke blandt flymekanikerne.

En stor del af selskabets flyafgange er blevet aflyst, og nye aflysninger kommer hver dag til.

Op mod 30.000 passagerer om dagen berøres af strejken, har SAS tidligere oplyst.

Ifølge EU's flypassagerrettigheder har man ret til kompensation, hvis det fly, man skulle have været med, bliver aflyst som konsekvens af strejke.

Det kan ske, ved at man bliver ombooket til en anden afgang, en anden transportform eller får pengene retur for billetten.

SAS' pressechef i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji, oplyser til Jyllands-Posten, at flyselskabet følger alle gældende love og regler, når det gælder kompensation.

Hun opfordrer passagererne til at orientere sig om strejken på SAS' hjemmeside.

Et andet selskab, der også assisterer rejsende med at skaffe kompensation for aflyste fly, er Flypenge.dk.

Her ser man anderledes på sagen og vil fortsat hjælpe SAS-kunder med at rette økonomisk krav mod selskabet, lyder det fra direktør Dekan Salar.

/ritzau/

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.