Analyse: Det er ikke længere givet, at du som kunstner skal forlade Aalborg

Det er længe siden, der har været så stærkt et musisk eller kunstnerisk miljø i Aalborg. Et resultat af talenter, skarp prioritering, sammenhold og en stærk lokal skabertrang

NORDJYSKE har de seneste år sat fokus på kunstnere, der forlader Aalborg, men det er også vigtigt at fejre, når kulturlivet går i den rigtige retning - og det gør det lige nu. Journalist Birgitte Sonne gør status. Foto: Torben Hansen

NORDJYSKE har de seneste år sat fokus på kunstnere, der forlader Aalborg, men det er også vigtigt at fejre, når kulturlivet går i den rigtige retning - og det gør det lige nu. Journalist Birgitte Sonne gør status. Foto: Torben Hansen

AALBORG:Der går et brøl af latter gennem salen, da duoen Pookjo går på scenen på Studenterhuset en aften sidst i november. Vi er her for at opleve en række af de kunstnere, som KORMA - kompetencecentret for rytmiske musikere, og professionelle branchefolk har haft mellem hænderne i dette års sommercamps.

Bag Pookjo står en pige ved en computer og sætter beatet i gang, imens hun drikker juice af en flaske og spiser et eller andet. Hun har en stor tegneserieagtig sløjfe ovenpå hovedet. Begge fyre er klædt i kjoler, den ene - den kraftigere af dem - har måne, og da han giver sig til at hoppe - virkelig højt - op og ned i høje knæløft i en rap om hvide Nikes med kjolen flagrende under sig, overgiver salen sig. Pookjos punkede, skæve og aggressive beat og levering er medrivende, og helhedsindtrykket er overvældende. Da en profil fra P3 hørte dem forleden, sagde han, at han ikke forstod det - men at de skulle skrue endnu mere op for det, de gør, for det virker.

Blandt publikummet i den fyldte sal, der reagerer i chok og fryd, er otte fra Aalborgs kulturforvaltning, leder af Nibe Festival, Peter Møller Madsen, der noterer sig kunstnere, som han vil tage med sig videre på Nibe Festival, og Signe Bjerg fra Skråen, for at nævne nogle velkendte ansigter. Og så sidder på første række en producer og en booking agent fra Aarhus - to af dem, der har givet musikerne feedback på årets camp og nu ser resultatet.

De er begge lettere nedtrykte. Ikke over musikerne, men over den lukning af spillestedet TAPE i Mejlgade i Aarhus, der er blevet meldt ud tidligere samme dag. Den eksperimenterende musikscene i Aarhus mister fra begyndelsen af næste år et spillested, der har givet adskillige nye musikere chancen, og som i Politiken blev præsenteret under overskriften: “Aarhus' undergrundsscene stormer frem: »Der er en det vilde vesten-mentalitet«.

TAPE har været medvirkende til, at musikere har valgt at blive i Aarhus, når karrieren skal sparkes i gang, og folk er kommet, fordi de synes, at spillestedet er et fedt sted at være, ikke fordi der er en bestemt koncert, de vil se.

Det har fra sin start i 2016 været frivilligt drevet, men udbrændtheden over at arbejde gratis ved siden af fuldtidsbeskæftigelser har bredt sig, og Aarhus Kommune har ikke ønsket at bakke op økonomisk - eller tilladt, at Fonden Voxhall arbejdede sammen med TAPE om at blive regionalt spillested.

Det er ikke fordi, at Aalborg har lagt sig i førertrøjen som kulturby foran Aarhus, dertil er indsatserne og udbuddet i musik- og kulturbyen Aarhus for store og brede.

Men Aarhus og Aalborg går lige nu to vidt forskellige veje, konstaterer Rasmus Bredvig fra lydstudiet Tapetown, der ser lukningen af TAPE som et symptom på, at de kreative og skabende miljøer i Aarhus træder et skridt tilbage. Alt imens det kreative musikmiljø i Aalborg længe har bygget ovenpå det ry, byen allerede har i kraft af 1000Fryd og Northern Winter Beat, og fortsat tager nye skridt frem.

Huset i Hasserisgade i Aalborg genåbnede som landets andet spillested efter den første coronanedlukning. Foto: Claus Søndberg

Huset i Hasserisgade i Aalborg genåbnede som landets andet spillested efter den første coronanedlukning. Foto: Claus Søndberg

NORDJYSKE har de seneste år sat fokus på kunstnere, der forlader Aalborg, men det er også vigtigt at fejre, når kulturlivet går i den rigtige retning. Det gør det for tiden.

Det er længe siden, der har været så stærkt et musisk miljø i Aalborg. Listen over lokale musikere, der for tiden gør sig bemærket nationalt og internationalt, er lang, Hjalte Ross indtager fx en tredjeplads på listen over de mest solgte vinyler lige nu, og flere musikere arbejder sammen på kryds og tværs.

Der er simpelthen kommet et kredsløb i byen. Der mangler fortsat et etableret pladeselskab, bookingbureau og management bureau her - kort sagt en branche, der kan give Aalborg det sidste nøk som selvforsynende. Men der mangler ingen scener for fans eller noget i forhold til at skabe kunstnere. Lagt sammen med den stigende digitalisering betyder det, at det ikke længere er givet, at du skal herfra, hvis du vil videre som musiker, og mange bliver faktisk.

Iværksætterånden indenfor både kunst og musik er generelt stærk. Tag bare de nye kunstmiljøer, som "f.eks", der i år modtog BKF-prisen som Årets Kunstnerdrevne Udstillingssted og sandsynligvis har fået sig selv kørt i stilling til at overtage Kunsthal Nord.

Ser man uden for Aalborg sker der også lige nu spændende ting:

Der er organisationen Jazz9tus, der på under et år har banket et jazzmiljø op i Aalborg, som musikere i København taler om, og som nyligt fik indstillet bassisten Kenneth Dahl Knudsen til en P8 Jazzpris. Med daglig leder Lukas Bysted ved roret har de på under et år spredt ringe i vandet, så jazzmusikere nu på egen hånd opretter nye koncepter på byens spillesteder. Jazz9tus arbejder i øvrigt på at blive en national (og international) rollemodel i forhold til at skabe musikmiljøer.

Og så er der selvfølgelig KORMA, der giver unge rytmiske musikere et hjem og klæder dem på med møder og workshops om PR, karriereplanlægning, udlandsturné, sangskrivning mv. KORMA kommer sandsynligvis til at danne forbillede for andre investeringer i vækstmiljøer i byen.

Endnu en årsag til, at Aalborg rykker indenfor det skabende miljø, er et stort lokalt sammenhold, der hele tiden ser ud til at blive stærkere med konstant nye samarbejder mellem spillesteder og teatre, musikere og museer - de store og de små i byen.

Og corona har måske ikke været dum i den anledning - når man ikke kan række ud i resten af Danmark, må man udvikle nye koncepter sammen lokalt. Studenterhuset bobler således nærmest over med nye koncepter med artisttalks foran publikum og sofasessions, hvor du kan høre lokale musikere og aktører vende plader og fortælle om deres yndlingsmusik.

Det virker også, som om man har kunnet møde flere politikere og embedsfolk til kulturevents i Aalborg det seneste år. Dejligt at se den opbakning - eller måske stederne bare er blevet bedre til at invitere.

Aalborg Kommune betegner selv årets kulturbudget som en af de bedste i kommunens historie. Ikke fordi der er sat mange flere penge af i år, selvom man dog i år har friholdt kulturinstitutionerne for rammebesparelser. Men man har i langt højere grad valgt at prioritere pengene - dette år i høj grad til billedkunst og musik - og gået efter en skarpere profil.

Det virker til, at der er kommet nogle gode samtaler i gang mellem kommunen og byens kulturliv - blandt andet om, hvordan man gør Aalborg til en by, hvor man også producerer selv. Kommunens kickstartspulje på 10 mio. kr. til kulturlivet ovenpå corona gør helt sikkert også en stor forskel - det samme gælder øgede midler fra Region Nordjylland, og der ligger en buffer klar på syv mio. kr. til kulturlivet i foråret til hjælp ovenpå nedlukningen.

Hvis iværksættertrangen - og opbakningen - fortsætter, kommer Aalborg i de kommende år til at rykke yderligere som kulturby med flere egne kunstnere.

Så længe selvfølgelig, at kommunen ikke gør som i Aarhus og hindrer grundlaget for et vækstmiljø, fordi man ikke forstår, hvad det bidrager med, kan vente på, at det bærer frugt - eller finde den rette støtteordning at putte det i. Det er dejligt med ildsjæle, men også vigtigt, at der er nogen, der anerkender indsatsen og løfter noget, der har stor betydning, når de frivillige kræfter til det ikke længere rækker.

Og så venter der et stort potentiale, hvis man i Aalborg i endnu højere grad kan få etableret samarbejder mellem kulturlivet og det nordjyske erhvervsliv.

Der er meget at ærgre sig over lige nu med endnu en nedlukning af Aalborgs kulturliv, men der er også meget at glæde sig over. Godt nytår - og godt gået til alle dem, der får det til at ske!

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.