Opera i Rebild: Seksstjernet afslutning med kunstnere og et publikum i verdensklasse

Både publikum og musikere holdt stand trods regnen - fx for at høre Clara Cecilie Thomsen i et suverænt og tåreblændet udtryk

Sopran Clara Cecilie Thomsen istemte en Mozart-arie, da himlens sluser åbnede sig i en syndflod. Foto: Martin Damgård

Sopran Clara Cecilie Thomsen istemte en Mozart-arie, da himlens sluser åbnede sig i en syndflod. Foto: Martin Damgård

- I dag lægger vi al ”afmagt” bag os, og af al ”magt” giver vi os selv lov til at synge med på fællessangene, der er indlagt i programmet.

Sådan indledte Søren Steen Nielsen søndag årets program for ”Opera i Rebild”, en af kongerigets mest bemærkelsesværdige og indflydelsesrige opera-events og en del af Aalborg Operafestival.

Søren Steen Nielsen har i mange år været kunstnerisk leder af festivalen, men har formået i en treårig aftrapningsperiode at knytte dirigenten Giordano Bellincampi til festivalen som kunstnerisk leder. Det er et scoop for festivalen, at denne dirigent i absolut verdensklasse på baggrund af sin store veneration for festivalen har valgt at lægge kræfter i dens videre udvikling.

Det var derfor bevægende at opleve Søren Steen Nielsen med fuldbefaren stamina synge for i ”Som en rejselysten flåde”, bakket op af Coro Misto, der forinden ledsagede os gennem en skandinavisk sangskat af sommerens sange, inden det store operaprogram blev skudt i gang af Aalborg Symfoniorkester under ildfuld ledelse af en dirigent i vanlig topform: Overturen til Mozarts ”Bortførelsen fra Seraillet”.

Foto: Martin Damgård

Foto: Martin Damgård

”Under vejrs og vindes nåde” hedder det i ”Som en rejselysten flåde”, og det blev til skinbarlig sandhed, da sopranen Clara Cecilie Thomsen istemte Mozart-arien ”Martern aller Arten”, og himlens sluser med ét åbnede sig i en syndflod af et skybrud, vi sjældent havde set magen til. De heldige nåede måske at få smækket låget i over de medbragte frokostkurve, så de hjemmebagte sandkager ikke gik uhjælpeligt til grunde.

Heldigvis havde jeg i presselogen god bistand af skytsengle, der allerede for et par år siden begyndte at forsyne mig med kaffe og hjemmebag. Et smukt udtryk for hele arrangementets fælles ånd, båret på kunstens vinger. Vi har aftalt at mødes igen næste år! Kagen er forbandet god.

Men på et par øjeblikke var vi alle gennemblødte som små mus. Mange – men alligevel forbavsende få – forlod festivalen. De fleste holdt stand. Var vi måske ikke kommet for at opleve opera i verdensklasse?

Selv på scenen slog vandmasserne ned og blev bekæmpet med koste. Men Bellincampi og konferencier Preben Kristensen tog magt over afmagten. Pludselig var koncerten i fuld gang igen og solen brød frem. Det lyder jo som et eventyr, et af de gode.

Kunsten har i de år, jeg har fulgt festivalen, været at skabe sammenhæng i repertoiret. Ikke alt kan nævnes, men tre programpunkter skal fremhæves. Verdis ”Otello” er ikke nogen festivaldarling. Den hører til de krævende, sene værker fra Verdis hånd, men har man én gang hørt Desdemonas sang om moderen og grædepilen – ”Salce, salce” – er man solgt for livet. Da ikke mindst, hvis man som nu har hørt den med Clara Cecilie Thomsen, der var dagens ubetingede diva, og gav arien suverænt og tåreblændet udtryk, der samtidig var klart og usentimentalt. Hun stod for verdensklasse, vokalt og dramatisk, dagen igennem. Ligeledes i uddragene fra Rigoletto, hvor ”Caro nome” blev forløst til sidste topnode.

Men verdensklassen fornægtede sig heller ikke hos herrerne, især var tenoren Danilo Formaggia et mere end indtagende bekendtskab med herlig vitalitet og ægte tenorsmæld. Boris Statsenko var sygemeldt, men på bedste vis erstattet af waliseren David Kempster, med dags varsel.

Danilo Formaggia var uforglemmelig i ”E lucevan les stelle” fra Tosca, hvor Cavaradossi på gravens rand bringer os nådesløst mod mørket. Konferencieren Preben Kristensen måtte til publikums fornøjelse bebrejde dirigenten, at han netop havde valgt denne gribende arie som optakt til hans egen indsats med et såkaldt potpourri fra Sommer i Tyrol. Han havde dog ikke behøvet bekymre sig. Denne fantastiske kunstner er selv i verdensklasse og høstede dagens største bifald. Hvor var det dog morsomt og virtuost.

Foto: Martin Damgård

Foto: Martin Damgård

Dirigenten Giordano Bellincampi bragte Aalborg Operafestival til seksstjernet start i torsdags i Brænderitårnet på Spritten. Nu bringer han den med sit orkester og sine solister til seksstjernet afslutning i Rebild.

Under vejrs og vindes nåde. Men også af al magt!

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.