Her er det jeg værdsætter allermest ved livet i Nordjylland
En kommentar på nordjyske.dk satte tanker i gang om min første tid i det nordjyske.
Er det virkeligt så svært at være fan af nordjyder?
Grunden til, at jeg spørger, skal findes i en kommentar, jeg læste på nordjyske.dk i tirsdags.
Skrevet af journalist og fellow på SDU, Ida Ebbensgaard, handlede kommentaren om hendes oplevelse med den aalborgensiske musiker Hjalte Ross. En oplevelse, der fik hende til at bede om hjælp fra et nordjysk "monopolet".
Dilemmaet? Hjalte Ross er "musiker i verdensklasse", som hun skriver – og hun er stor fan. Men nordjyden er så underspillet og stille, at det får hende til at gruble over, "hvordan i alverden man er fan af en nordjyde". Det kulminerede med en fælles middag, som Ida beskriver som direkte ”kejtet”. Med reference til den væsensforskel, hun mener, findes mellem nordjyder og københavnere.
Full disclosure: Jeg kender Ida. Så godt at jeg kalder hende en god ven. Og jeg ved, at Ida mener det godt og intet ondt vil med beskrivelsen af Hjalte Ross, som hun i øvrigt kalder skidesød.
Men kommentaren satte tanker i gang hos mig, der for en måned lavede skiftet fra at have adresse i indre København til Nordjylland.
For selvom man hverken kan eller skal skære alle nordjyder og københavnere over én kam, er der forskel. Armbevægelserne er større i København, her er man lidt hurtigere på aftrækkeren, og stemmeføringen foregår ved en højere decibel. Og for nogle nordjyder kan dette virke overvældende. Omvendt kan den eftertænksomme nordjyde virke langsom eller, ja, kejtet, som Ida Ebbensgaard beskriver det, i nogle københavnerens øjne.
Som ny mand i det nordlige Danmark vil jeg gerne slå et slag for et folkefærd, der har taget imod mig med åbne arme. Ej, det er nok at gå for langt. Med et velkommende, men ægte ment nik.
For mentaliteten planter sig i flere af livets facetter end blot kejtede middage eller til rockkoncerter.
Det har jeg nydt godt af i den seneste måned – hvor familien er begyndt på en helt ny hverdag. Med al det bøvl og usikkerhed, som den slags også fører med sig. Og her har det været en kæmpe fordel, at naboerne, kollegerne, lærerne, forældre på skolen og alle andre har mødt os med en ro og uden falbelader. Der har været hjælp at hente alle vegne. Der er fundet løsninger, hvor de manglede, og taget hensyn, hvor det var nødvendigt.
Det hele uden de store armbevægelser. Det har bare kørt ganske uproblematisk. Og gerne med et høfligt smil eller en varm kommentar.
Og selvom der ofte er tale om de små, trivielle hverdagsting – lukkede aktiviteter for børnene, hvor der alligevel findes plads, tålmodighed i trafikken, ekstra overskud fra lærere, der skaber tryghed - så er det de små ting, der fjerner stres og bekymringer, og som i sidste ende får en til at føle sig velkommen.
Og det står i skærende kontrast til den pulserende hverdag i København.
Der er fyldt med fantastiske mennesker, men København kører som en effektiv, utrættelig, rigid maskine, hvor der ikke er meget plads eller overskud til at træde ved siden af. Også her træder det tydeligst frem i hverdagens trivialiteter: Rullende øjne og irettesættelser i køen i supermarkedet, vejvrede i trafikken og voksenskældud på Aula eller i andre møder med 'systemet'.
Man er hurtigt til besvær eller i vejen. Selv i butikker eller på restauranterne, hvor man ellers er kunden.
Og mens dette var hverdag i København, så har jeg endnu til gode at have lignende oplevelser i Nordjylland. Og jeg er overbevist om, at den jordbundne og rolige mentalitet hos mange er fundamentet for denne forskel.
Så med andre ord. Jeg er stor fan af Nordjylland.
Og selvom jeg på ingen måde vil prøve at tale på alle nordjyders vegne efter blot en måned i Aalborg, kan jeg da komme med et bud på et svar til Ida Ebbensgaard og hendes dilemma:
Kom til Nordjylland på besøg. Drop forestillingen om, at nordjyder er en og det samme. De er mange ting. Men ja, de er nok lidt mere jordbunde og eftertænksomme. Og selvom de liiiidt lange pauser kan føles både kejtet og angstprovokerende i begyndelsen, når jyderne lige tænker sig om, inden de taler, så fører det en masse godt med sig.
Så bare læn dig tilbage og nyd rocken – så vil du blive fan af både musikken og musikeren.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.