Nyt actionbrag med superbiler

Vin Diesel og den afdøde kultskuespiller Paul Walker er tilbage i Fast & Furious 7, hvor flere superbiler er på rollelisten

7
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Superbiler på stribe i den nye film. Her anfører en Dodge Challenger en McLaren P1, en Dodge Viper, en Ferrari 458 og en Bugatti Veyron.

BILER:Hvorfor ikke kaste en Dodge Charger ud med faldskærm fra et C-130 Hercules transportfly og accelerere direkte ved landing eller tage et flyvehop mellem to skyskrabere i Abu Dhabi i en mange millioner dyr specialbil?

Filmstjernen Vin Diesel gør det hele i de mavepustende scener, som får endnu en tand i den syvende Fast & Furious film, der netop har haft premiere, og bygger videre på de ingredienser, der har skabt en dedikeret fanskare: Hurtige biler, action og et persongalleri med et team, der mere end bare venner.

Afdød helt

Vi møder igen Vin Diesel og nu afdøde Paul Walker i de bærende roller som Dom og Brian. Jason Statham, der fik et gennembrud i The Transporter, træder ind i rollen som den nye über-skurk, mens Action-bøffen Kurt Russel også er på listen.

Med 7’eren lægger instruktør James Wan nye brikker til det univers, der blev skabt med den første Fast & Furious-film fra 2001.

Den tog afsæt i miljøet med ulovligt gaderæs i Los Angeles. Men efter de første tre film, som var mere rendyrket streetrace, ændrede filmene karakter.

Vendepunktet blev nummer tre, Tokyo Drift, fra 2006, som foregår i den japanske hovedstad, mens de tre følgende film har været klar action, men stadig med masser af biler og spektakulære biljagter.

Afgørende muskelbiler

Dom alias Vin Diesel sværger til voluminøse amerikanske muskelbiler og allerhelst en Dodge Charger, mens Brian i skikkelse af Paul Walker går efter letfodede japanske hurtigløbere som Toyota Supra, Subaru WRX Sti eller favoritten, Nissan Skyline GT.

Det er en af de røde tråde i Fast & Furious-filmene, hvor muskelbiler altid spiller en afgørende rolle i de hæsblæsende planer. Det gælder også i den nyeste, hvor rollelisten af biler strækker sig fra en Ford Gran Torino 1968 til en sjælden W Motor Lykon Supersport, der er en af verdens dyreste biler og mest sjældne.

De firhjuledes roller bliver gennem serien mere spektakulære. Mens hovedpersonerne i Fast Furious 1 kører om kap i Toyota Supraen mod en Ferrari 355, er det i film nummer seks en Ford Escort MK I 1600 med rødder tilbage til 1960’erne, der spiller en afgørende rolle i at få vippet en kampvogn ud over en bro. Her kører Doms kvindelige pendant, Letty, i et stykke 70’er historie, nemlig en Jensen Interceptor.

I den nye film er der masser af superbiler som Bugatti Veyron, Mclaren P1 og Ferrari 458, så der er nok af motorlyd i højttalerne.

Universal Pictures har en hel afdeling, som mellem hver film finder biler og skruer de krævende actionscener sammen.

- Biler er som cowboyens hest eller samuraiens sværd. De er forlængelser af vore helte eller repræsenterer deres personlighed.

- Vi prøver altid på at beholde den filosofi, men afslutter den på en ny måde hver gang. Det står dog fast, at Brian altid får den hurtige bil, mens Dom altid får den vanvittige bil, siger Chris Morgan, executive producer på filmen.

Paul Walker havde benzin i blodet og stor indflydelse på de biler, han kørte i.

- Jeg blev indoktrineret fra barnsben af min bedstefar, der var mekanisk interesseret og havde bilmagasiner liggende over alt. Han var Ford-mand og opdagede, at han var god til at gøre ting bedre. Det skete ved at sætte sig bag rattet og køre race. Han havde den første Ford Falcon, der kørte over 250 km/t., hvilket var en bedrift på den tid. Derfor var det også med stor glæde, at jeg kørte en Ford Escort Mk1, fortalte Walker ved premieren af Fast & Furious 6.

Mangel på biler

Undervejs har det dog knebet med at finde nok biler af de mere sjældne som Doms Dodge Charger. Det viste sig allerede ved film nummer fire, hvor der blev brugt syv Chargers under optagelserne. Derfor har filmselskabet bygget en glasfiberform, som kan sættes på andre understel.

Virkeligheden overhalede fantasien, da Paul Walker i 2013 kørte galt i sin Porsche Carrera GT og blev dræbt. Det fik filmselskabet til midlertidigt at indstille optagelserne til 7’eren. De gik i gang igen i 2014, hvor filmen blev gjort færdig med hjælp fra Paul Walkers to brødre, Caleb og Cody Walker som stand-ins. Universel Pictures har løbende spundet handlingen tættere sammen ved at lade personer fra tidligere film vende tilbage.

Det gælder også i den nye, hvor Lucas Black, der havde hovedrollen i Tokyo Drift, nu er på banen igen.

Film nummer fire, fem og seks foregår før treeren, Tokyo Drift, mens den nye nummer syv, foregår lige efter. Filmene kan godt ses hver for sig, men hvis du er inde i universet, er der en rød tråd.

I Fast & Furious 7 er det ellers lovløse team, som også består af Hobbs, Letty, Roman, Tej og Mia, faldet til ro som bedsteborgere.

Rundt i verden

Imidlertid er de jaget af Deckard Shaw alias Jason Statham, som vil hævne sin bror, der blev dræbt i 6’eren. Teamet må svare igen og skal samtidig hjælpe de amerikanske myndigheder med at sikre en tophemmelig prototype af sporingsudstyr. Det bringer dem til Japan, Mexico, Den Dominikanske Republik, Brasilien, Abu Dhabi, De Kanariske øer og Storbritannien.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.